
Proteintrend gir vekst og leveringsutfordringer for meieriprodukter
6 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
6 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
En vedvarende proteintrend driver kraftig vekst i salget av meieriprodukter som kvarg, kesam og gresk yoghurt. Dette har imidlertid ført til betydelige leveringsutfordringer for populære varer som cottage cheese og gresk yoghurt i butikkhyllene, samtidig som nye produkter lanseres.
Proteintrenden har ført til en markant økning i etterspørselen etter proteinrike meieriprodukter i Norge. Extra rapporterer 21 prosent vekst i yoghurtsegmentet, primært drevet av proteinvarianter, mens Tines greske yoghurt har økt salget med hele 276 prosent. Denne økte etterspørselen, også i Europa, har skapt leveringsutfordringer; Synnøve Finden, som får produkter fra Hellas, installerer ny maskin for å bedre tilgangen fra september.
Kvarg har også opplevd stor popularitet, med Fjordlands Yoplait-varianter som har truffet markedet godt, og Tines Kesam har også økt salget. Q-meieriene har merket den store interessen, spesielt for Q Proteinmelk Sjokolade, og lanserer Q-proteinyoghurt med karamellsmak. Cottage cheese, som startet proteinbølgen, har økt med rundt 40 prosent i Extra hittil i år, men leveringsutfordringer vedvarer, spesielt for Original og Laktosefri.
Tine øker produksjonskapasiteten i september, men forventer stabile leveranser først i 2026. Unge menn er en viktig målgruppe for proteinrike meieriprodukter, spesielt treningsprodukter, men også naturlig proteinrike alternativer som Skyr og gresk yoghurt. Kostholdsrådgiver Karoline Steenbuch uttrykker imidlertid skepsis til det generelle proteinhysteriet, da de fleste sjelden får i seg for lite protein, med unntak av grupper som eldre og de som trener mye.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!