Nyhetssaker

Protein-boom fortsetter: Følelse av riktig valg viktigere enn smak

NRK logo

Nordmenn fyller kjøleskapene med proteinrike produkter som aldri før, og salget av blant annet cottage cheese og kvarg har økt kraftig. Denne trenden drives av en oppfatning om helsefordeler og en følelse av å gjøre noe riktig, selv om eksperter advarer mot overdrevent inntak.

Salget av proteinrik mat fortsetter å øke: – Handler mer om følelse enn smak

Kort oppsummert

  • Salget av proteinrike meieriprodukter som cottage cheese og kvarg har økt betydelig i Norge, med vekst på opptil 40 prosent i første kvartal 2025.

Salget av proteinrike produkter i Norge har skutt i været, med betydelig vekst for blant annet cottage cheese, kvarg og naturell yoghurt i første kvartal 2025. Unge idrettsutøvere som Mikkel Rønninghaug og Cassander Dreyer fra Bodø velger disse produktene for muskelbygging og restitusjon, ofte drevet av en følelse av å gjøre noe riktig for kroppen, selv om smaken ikke alltid er avgjørende.

TINE rapporterer en vekst på 216 prosent for sin YT-serie de siste to årene. Universitetslektor Stine Pedersen advarer mot at produsenter merker matvarer som proteinrike for å øke salget, og understreker at de fleste får nok protein gjennom et vanlig kosthold.

Helsedirektoratet bekrefter høyt proteininntak blant unge voksne, men fremhever at eldre har størst behov for å sikre tilstrekkelig protein for kroppslige funksjoner.

Mikkel Rønninghaug

Cassander Dreyer

Ida Berg Hauge

Ida Bjørnstad Vrangen

Stine Pedersen

Linda Granlund

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK)

NTG

TINE

Nord universitet

Helsedirektoratet

Bodø

Norge

Protein-boom i Norge: Salget øker, følelse viktigere enn smak