Protein-boom fortsetter: Følelse av riktig valg viktigere enn smak
Nordmenn fyller kjøleskapene med proteinrike produkter som aldri før, og salget av blant annet cottage cheese og kvarg har økt kraftig. Denne trenden drives av en oppfatning om helsefordeler og en følelse av å gjøre noe riktig, selv om eksperter advarer mot overdrevent inntak.

Kort oppsummert
- Salget av proteinrike meieriprodukter som cottage cheese og kvarg har økt betydelig i Norge, med vekst på opptil 40 prosent i første kvartal 2025.
Salget av proteinrike produkter i Norge har skutt i været, med betydelig vekst for blant annet cottage cheese, kvarg og naturell yoghurt i første kvartal 2025. Unge idrettsutøvere som Mikkel Rønninghaug og Cassander Dreyer fra Bodø velger disse produktene for muskelbygging og restitusjon, ofte drevet av en følelse av å gjøre noe riktig for kroppen, selv om smaken ikke alltid er avgjørende.
TINE rapporterer en vekst på 216 prosent for sin YT-serie de siste to årene. Universitetslektor Stine Pedersen advarer mot at produsenter merker matvarer som proteinrike for å øke salget, og understreker at de fleste får nok protein gjennom et vanlig kosthold.
Helsedirektoratet bekrefter høyt proteininntak blant unge voksne, men fremhever at eldre har størst behov for å sikre tilstrekkelig protein for kroppslige funksjoner.
Mikkel Rønninghaug
Cassander Dreyer
Ida Berg Hauge
Ida Bjørnstad Vrangen
Stine Pedersen
Linda Granlund
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK)
NTG
TINE
Nord universitet
Helsedirektoratet
Bodø
Norge