Tine har lansert «Norvegia proteinrik», en ost markedsført med fokus på proteininnhold. Til tross for navnet, inneholder den like mye protein som vanlig Norvegia lettost.
Forbrukerrådet og ernæringsfysiologer kritiserer markedsføringen for å være misvisende, da forbrukere kan tro osten er et mer proteinrikt alternativ. Den faktiske nyheten er en lengre lagringstid som gir osten en smidigere konsistens og mer smak.
Likevel koster «proteinosten» mer enn andre lettoster med samme proteininnhold. Synnøve Finden har også en lignende strategi med sin «proteinost».
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Racerkjører Stian Paulsen kritiserer Tine for markedsføringen av deres nye Norvegia Proteinrik ost. Paulsen mener Tine villeder forbrukerne ved å fremstille osten som en nyhet med høyt proteininnhold, når den i realiteten har samme mengde protein som Norvegia Lett. Han mener Tine burde fokusere på den lengre lagringstiden og den fyldigere smaken i sin markedsføring. Tine svarer at de setter pris på engasjementet og at den lengre lagringstiden gir osten en distinkt smak som appellerer til forbrukere som ønsker et smaksrikt alternativ. Kommunikasjonssjefen understreker at Tine satser på kvalitet og at mange av deres produkter er folkefavoritter.
1 måned siden
Personlig trener Glenn «Sinnatreneren» Ellingsen retter kritikk mot Tine og Synnøve Finden for villedende markedsføring av proteinprodukter. Han påpeker at «Norvegia Proteinrik» har identisk proteininnhold som «Norvegia Lettost», men selges til en høyere pris, primært på grunn av lengre lagring. Ellingsen får støtte fra ernæringsekspert Birger Svihus, som mener at slik markedsføring kan villede forbrukerne til å tro at vanlige oster ikke er proteinrike. Tine og Synnøve Finden forsvarer seg med at de responderer på markedets etterspørsel etter proteinrike alternativer, og understreker at produktene er tydelig merket med relevant informasjon.
1 måned siden
Forbrukerrådet og ernæringseksperter kritiserer den økende proteintrenden, der matvareprodusenter markedsfører produkter med ekstra protein uten at det gir reell helsegevinst. Flere selskaper har lansert nye oster med proteinfokus, men proteininnholdet er identisk med vanlig lettost, og stikkprøver viser at disse produktene er dyrere. Ekspertene understreker at folk flest får i seg tilstrekkelig protein gjennom et normalt kosthold og oppfordrer forbrukerne til å være kritiske og ikke la seg lure av markedsføringstriks.
2 måneder siden
Racingkjører Stian Paulsen reagerer på Tines markedsføring av Norvegia Naturlig Proteinrik, og mener fokuset på protein er misvisende da den har samme proteininnhold som Norvegia Lett. Paulsen mener Tine bør fokusere på smak og kvalitet fremfor å fremheve proteininnholdet. Tine svarer at den proteinrike varianten er lagret dobbelt så lenge, noe som gir en fyldigere smak, og at de setter pris på engasjement rundt produktene sine. De understreker at forbrukerne selv bestemmer om produktet blir værende i butikkhyllene.
2 måneder siden
Forbrukerrådet og ernæringseksperter kritiserer markedsføringen av proteinberikede meieriprodukter. De hevder at disse produktene er unødvendige for folk med et variert kosthold, og at selv de som trener vanligvis får nok proteiner gjennom vanlig mat. Produsentene Tine og Q-Meieriene forsvarer sine produkter med at de tilbyr et bredt utvalg for å møte ulike forbrukerbehov, og at de stoler på at forbrukerne er i stand til å ta informerte valg basert på deres egne preferanser.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg trenden med økt fokus på proteininnhold i dagligvareprodukter, spesielt meierivarer. Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius påpeker at forskjellen i proteininnhold mellom vanlige produkter og de med ekstra markert proteininnhold ofte er minimal og ubetydelig for de fleste. Hun understreker at et variert kosthold vanligvis dekker proteinbehovet, og at fokuset heller bør være på å spise mer plantemat og fiber. Produsenter som Tine og Synnøve bekrefter at de møter en økende etterspørsel etter proteinrike produkter, men at proteininnholdet ofte kommer naturlig fra melken eller gjennom konsentrering.
20 dager siden
Artikkelen omhandler lanseringen av Yoplait Kvarg i Norge, en ny kvarg-yoghurt som konkurrerer med Tines Kesam. Produktet har blitt svært populært og salget overgår forventningene. En kostholdsrådgiver uttrykker bekymring for et økende «proteinhysteri» og påpeker at de fleste ikke trenger å øke proteininntaket. Butikkjeder som Coop og Meny bekrefter den høye etterspørselen etter proteinrike meieriprodukter, og fremhever Yoplait Kvarg som en av de mest populære lanseringene.
3 dager siden
En kokk og en ernæringsekspert kritiserer Q-meierienes nye proteinmelk. De mener produktet er unødvendig prosessert og villedende.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende populariteten til proteinrike produkter i norske matbutikker. Meieriprodusenter som Q-meieriene og Tine responderer på etterspørselen ved å lansere nye produkter. Ifølge en ernæringsfysiolog dekker et balansert kosthold proteinbehovet for folk flest, mens en personlig trener argumenterer for at de som ønsker å bygge muskler trenger ekstra protein. Undersøkelser viser at et stort antall nordmenn anser protein som viktig, og at proteinprodukter appellerer til et bredt spekter av aldersgrupper.
2 måneder siden
Tine har introdusert en ny mellommelk med 2 prosent fett, noe som har utløst debatt. Produktet, beriket med D-vitamin, posisjonerer seg mellom lettmelk og helmelk. Tine argumenterer for at den fyller et markedsmessig tomrom som svar på endrede forbrukerpreferanser. En ernæringsfysiolog ser positivt på initiativet, særlig for de som ønsker et lavere fettinntak sammenlignet med helmelk. Meningene er delte blant forbrukerne, mens en kommentator antyder at lanseringen er drevet av et behov for innovasjon i meierisektoren.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av Østavind-ost i norske dagligvarebutikker. Etterspørselen økte kraftig etter «Kongsgård/Jarlsberg-skandalen», men nå meldes det om leveringsutfordringer. Tine avviser at det er mangel på ost, men bekrefter at en overgang til nytt design og vekt (fra 430g til 450g) har skapt et midlertidig vakuum i leveransene. Coop bekrefter også dette, og forsikrer at situasjonen er under bedring. Det nye designet er ment å gjøre osten mer synlig i butikkhyllene.
4 måneder siden
Tine opplever problemer med å dekke etterspørselen etter grøt på grunn av en priskrig som har presset prisen ned til 3 kroner per beger. Meieriet produserer daglig store mengder grøt, opptil 80.000 beger, men dette er ikke nok til å møte etterspørselen. Tine uttrykker misnøye med den lave prisen, som de anser som respektløs overfor produktets kvalitet. De understreker at de er stolte av produktet sitt, selv om de ikke kan kontrollere prisen. Priskrig på dagligvarer er ikke et nytt fenomen, men den har nå ført til leveringsproblemer for Tine.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
25 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
4 måneder siden
En priskrig på ost før jul har ført til en betydelig økning i salget av Edamer og Gräddost. Tine har solgt over 100 tonn mer av disse ostene sammenlignet med fjoråret. Til tross for økt etterspørsel, forsikrer Tine at det fortsatt er ost på lager. Priskrigen ser ikke ut til å påvirke salget av lokalprodusert mat. Likevel uttrykkes det bekymring for at forbrukerne kan venne seg til at mat skal være billig, og at det kan redusere verdsettingen av norsk matproduksjon.