
Proteinprodukter: Norvegia skuffer, mens yoghurt salget øker
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Proteintrenden har preget matvaremarkedet med en rekke nye proteinberikede produkter, men salgsutviklingen viser et blandet bilde. Mens proteinrik Norvegia skuffer hos enkelte kjeder, opplever proteinyoghurter god vekst, noe som utfordrer produsentenes innovasjonsstrategier og hylleplasskampen.
Proteintrenden har eksplodert i matvaremarkedet de siste årene, med 2025 fremhevet som et toppår for proteinberikede produkter. Til tross for mange nylanseringer, viser salgsresultatene et variert bilde. Kiwi, representert ved Nora Mile Helgesen, uttrykker at de hadde forventet høyere salg av «Naturlig proteinrik Norvegia». Hege Rognlien fra Rema 1000 bekrefter at salget av denne osten har vært stabilt, men uten vekst siden lanseringen.
Tine, gjennom Peder Buskenes, uttaler at det er for tidlig å konkludere hvilke produkter som vil bestå, og at de kontinuerlig investerer i nye varianter. I kontrast melder både Oda, ved Thor Steinhovden, og Rema 1000 om solid salg og økende takt for proteinyoghurter, uten umiddelbare planer om å fjerne dem fra sortimentet. Professor emeritus Tor Wallin Andreassen fra NHH beskriver markedet som en «sentrifuge» der kun lønnsomhet per kvadratmeter avgjør hylleplassen.
Han kaller proteinproduktinnovasjonen for et «innovasjonsteater», hvor eksisterende ingredienser fremheves for å kapitalisere på trenden, selv om de fleste ikke trenger ekstra protein. Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius anbefaler heller cottage cheese eller gresk yoghurt, produkter som ofte er utsolgt i butikkene. Dette indikerer at forbrukerne fortsatt foretrekker naturlig proteinrike alternativer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!