
Sunda-pålegget forsvinner etter 95 år: Produksjonen stanses
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Etter 95 år med produksjon på Tveita i Oslo, er det nå slutt for det ikoniske søtpålegget Sunda, som Orkla har besluttet å fjerne fra markedet. Beslutningen skyldes primært utdaterte produksjonsmaskiner som krever uforholdsmessig store investeringer, kombinert med lave salgstall og begrenset distribusjon.
Orkla avslutter produksjonen av det tradisjonsrike søtpålegget Sunda etter 95 år, en beslutning kommunikasjonsrådgiver Kristoffer Vikebak beskriver som vemodig. Sunda, som har blitt produsert på Tveita i Oslo siden 1930, var Norges første ferdige rene søtpålegg og har et nostalgisk forhold hos mange.
Hovedårsakene til nedleggelsen er gamle produksjonsmaskiner som krever kostbare utskiftninger, noe som ikke lar seg forsvare for et produkt med vedvarende lave salgstall og begrenset distribusjon. Vikebak bekrefter at nordmenn fortsatt foretrekker søtpålegg, men at andre smaker dominerer markedet i 2025; Nugatti opplevde for eksempel en salgsøkning på 7 prosent i fjor og solgte over 150 ganger mer enn Sunda.
Nøttesmør og cookie-butter er også i vekst, mens særnorske pålegg som Banos, Nøtte og Hapå fortsatt holder stand. Norske matbutikker gjennomfører faste produktslipp tre ganger årlig (uke 8, 18 og 38), hvor nye varer introduseres og mindre populære produkter, inkludert gamle klassikere som Lohengren og Kavli Kaviar, fjernes.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!