Orkla avslutter produksjonen av Sunda-pålegget etter 95 år
2 dager siden siste oppdatering
2 artikler i saken
2 dager siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Orkla har nå avsluttet produksjonen av det tradisjonsrike søtpålegget Sunda etter 95 år, da den siste boksen forlot fabrikken på Tveita i Oslo torsdag. Beslutningen skyldes vedvarende lave salgstall og behovet for kostbare maskinutskiftninger, til tross for produktets nostalgiske verdi for mange nordmenn.
Orkla har nå avsluttet produksjonen av det tradisjonsrike søtpålegget Sunda, som har vært produsert på Tveita i Oslo siden 1930, etter 95 år. Den siste boksen forlot fabrikken torsdag, en beslutning kommunikasjonsrådgiver Kristoffer Vikebak i Orkla beskriver som vemodig. Hovedårsakene til nedleggelsen er vedvarende lave salgstall og behovet for kostbare utskiftninger av gamle produksjonsmaskiner, en investering som ikke kunne forsvares.
Sunda var Norges første ferdige rene søtpålegg og har en spesiell nostalgisk verdi for mange nordmenn. Til sammenligning solgte Nugatti over 150 ganger mer enn Sunda i fjor, og opplevde en salgsøkning på 7 prosent, mens andre pålegg som nøttesmør og cookie-butter også har økt i popularitet.
Selv om nordmenn fortsatt foretrekker søtpålegg, dominerer andre smaker markedet i 2025. Norske matbutikker gjennomfører faste produktslipp tre ganger årlig, hvor mindre populære produkter, inkludert gamle klassikere som Lohengren og Kavli Kaviar, fjernes.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!