En kokk og en ernæringsekspert kritiserer Q-meierienes nye proteinmelk. De mener produktet er unødvendig prosessert og villedende.
Artikkelen handler om kritikken mot Q-meierienes nye proteinmelk. Kokk Kevin Benjamin Sørfjell reagerer på produktets innhold etter å ha brukt appen «Trygg mat» og mener det er ultraprosessert med unødvendige tilsetningsstoffer og søtning. Han kritiserer også at melken produseres i Østerrike og ikke i Norge.
Evelina Svensson høyskolelektor i ernæring støtter kritikken og kaller proteinmelk unødvendig for de fleste. Hun peker på at tilsetningsstoffer kan forstyrre tarmfloraen og at fokus bør være på helhetlig kosthold med naturlige råvarer. En annen ekspert Unni Vada Coldevin forsvarer bruken av stabilisator for holdbarhet.
Q-sjef Kristine Aasheim forklarer at produksjon i Østerrike skyldes mangel på nødvendig teknologi i Norge for lang holdbarhet og redusert matsvinn. Hun sier produktet er populært og selger langt over forventning.
Kevin Benjamin Sørfjell
Evelina Svensson
Unni Vada Coldevin
Kristine Aasheim
Q-meieriene
Oslo Nye Høyskole
Roede
Tine
Norge
Østerrike
Oslo
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
27 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen kritiserer «Rett i koppen» for å inneholde store mengder maltodekstrin, mens innholdet av grønnsaker er lavt. Gregersen kaller det «maltodekstrinsuppe». Ernæringsbiolog Marit Kolby mener økt bruk av slike stoffer i ultraprosessert mat kan skade tarmhelsen. Mattilsynet anser maltodekstrin som en trygg ingrediens og foretar ingen risikovurdering. Orkla forsvarer bruken av maltodekstrin, og sier det er nødvendig for at pulveret skal løse seg opp i vann uten koking. Orkla avviser at de bruker maltodekstrin for å spare penger.
2 måneder siden
Forbrukerrådet og ernæringseksperter kritiserer markedsføringen av proteinberikede meieriprodukter. De hevder at disse produktene er unødvendige for folk med et variert kosthold, og at selv de som trener vanligvis får nok proteiner gjennom vanlig mat. Produsentene Tine og Q-Meieriene forsvarer sine produkter med at de tilbyr et bredt utvalg for å møte ulike forbrukerbehov, og at de stoler på at forbrukerne er i stand til å ta informerte valg basert på deres egne preferanser.
1 måned siden
Personlig trener Glenn «Sinnatreneren» Ellingsen retter kritikk mot Tine og Synnøve Finden for villedende markedsføring av proteinprodukter. Han påpeker at «Norvegia Proteinrik» har identisk proteininnhold som «Norvegia Lettost», men selges til en høyere pris, primært på grunn av lengre lagring. Ellingsen får støtte fra ernæringsekspert Birger Svihus, som mener at slik markedsføring kan villede forbrukerne til å tro at vanlige oster ikke er proteinrike. Tine og Synnøve Finden forsvarer seg med at de responderer på markedets etterspørsel etter proteinrike alternativer, og understreker at produktene er tydelig merket med relevant informasjon.
3 måneder siden
NHO Mat og Drikke har bedt helsemyndighetene vurdere tilsyn med kostholdspåstander fra kommersielle aktører i sosiale medier. De er bekymret for at mange nordmenn legger om kostholdet og spiser mindre ultraprosessert mat, og mener det er for mange ulike råd og perspektiver i kostholdsdebatten. Ernæringsekspert Maja Skogstad kritiserer forslaget og mener NHO forsøker å begrense forbrukernes mulighet til å ta informerte valg. Hun mener NHO heller burde produsere mer ren mat, enn å kontrollere de som kritiserer ultraprosessert mat. NHO avviser at forslaget er et forsøk på sensur og hevder det handler om å sikre like spilleregler for alle som fremsetter påstander om helse og kosthold. Helseministeren og mataktørene skal fortsette diskusjonen om temaet.
2 måneder siden
Racerkjører Stian Paulsen kritiserer Tine for markedsføringen av deres nye Norvegia Proteinrik ost. Paulsen mener Tine villeder forbrukerne ved å fremstille osten som en nyhet med høyt proteininnhold, når den i realiteten har samme mengde protein som Norvegia Lett. Han mener Tine burde fokusere på den lengre lagringstiden og den fyldigere smaken i sin markedsføring. Tine svarer at de setter pris på engasjementet og at den lengre lagringstiden gir osten en distinkt smak som appellerer til forbrukere som ønsker et smaksrikt alternativ. Kommunikasjonssjefen understreker at Tine satser på kvalitet og at mange av deres produkter er folkefavoritter.
4 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.
1 måned siden
Forbrukerrådet og ernæringseksperter kritiserer den økende proteintrenden, der matvareprodusenter markedsfører produkter med ekstra protein uten at det gir reell helsegevinst. Flere selskaper har lansert nye oster med proteinfokus, men proteininnholdet er identisk med vanlig lettost, og stikkprøver viser at disse produktene er dyrere. Ekspertene understreker at folk flest får i seg tilstrekkelig protein gjennom et normalt kosthold og oppfordrer forbrukerne til å være kritiske og ikke la seg lure av markedsføringstriks.
2 måneder siden
Tine har lansert «Norvegia proteinrik», en ost markedsført med fokus på proteininnhold. Til tross for navnet, inneholder den like mye protein som vanlig Norvegia lettost. Forbrukerrådet og ernæringsfysiologer kritiserer markedsføringen for å være misvisende, da forbrukere kan tro osten er et mer proteinrikt alternativ. Den faktiske nyheten er en lengre lagringstid som gir osten en smidigere konsistens og mer smak. Likevel koster «proteinosten» mer enn andre lettoster med samme proteininnhold. Synnøve Finden har også en lignende strategi med sin «proteinost».
2 måneder siden
Ernæringsekspert Maja Skogstad kritiserer Gilde og andre matvareprodusenter for å «sunnvaske» usunne produkter ved hjelp av helsepåstander og attraktive forpakninger. Hun fremhever bacon som et eksempel, der produkter med mindre fett ofte inneholder flere tilsetningsstoffer som røykaroma og stabilisatorer. Nortura, som eier Gilde og Prior, svarer at de jobber med å redusere prosesseringsgraden og tilsetningsstoffer, samtidig som de må balansere smak, kvalitet og mattrygghet. EUs forbud mot røykaroma på grunn av helsebekymringer tvinger produsentene til å finne alternative løsninger.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg trenden med økt fokus på proteininnhold i dagligvareprodukter, spesielt meierivarer. Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius påpeker at forskjellen i proteininnhold mellom vanlige produkter og de med ekstra markert proteininnhold ofte er minimal og ubetydelig for de fleste. Hun understreker at et variert kosthold vanligvis dekker proteinbehovet, og at fokuset heller bør være på å spise mer plantemat og fiber. Produsenter som Tine og Synnøve bekrefter at de møter en økende etterspørsel etter proteinrike produkter, men at proteininnholdet ofte kommer naturlig fra melken eller gjennom konsentrering.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at ultraprosessert mat er en naturlig og viktig del av norsk matkultur, og at frykten rundt slik mat er overdrevet. Forfatteren kritiserer det hun kaller "mathysteri" og selvoppnevnte kostholdseksperter som skaper matskam, og viser til tidligere overdrevne dietter som steinalderdietten og lavkarbo. Hun mener folk er mer opptatt av hva de spiser enn viktigere nyheter. Konklusjonen er at man kan nyte ultraprosessert mat som Toro tomatsuppe og Nugatti med god samvittighet, så lenge man har et balansert kosthold.
4 måneder siden
En rekke matvarer har forsvunnet fra norske butikkhyller i 2024, inkludert varianter av Grandiosa, Pepsi og Freia Firkløver. Q-meierienes klimamelk, et forsøk på å redusere klimautslipp ved bruk av metanhemmere i kufôret, ble trukket tilbake etter kort tid på grunn av manglende etterspørsel og konspirasjonsteorier. Dagligvareekspert Odd Gisholt kritiserer det norske markedets overdrevne nyhetstrang, med faste lanseringsvinduer flere ganger i året. De fleste nylanseringer varer ikke mer enn tre år, og forbrukerne ender opp med å betale for de mange produktlanseringene. Nyhetene fungerer også som reklame for klassiske produkter.
1 måned siden
Rødt-politiker og kokk Ole Ronny Koldal har startet et engasjement mot margarin, og omtaler det som et «drittprodukt». Han mener folk flest ikke kjenner forskjellen på smør og margarin, og får støtte fra flere hold, blant annet en tidligere FrP-politiker. Produsenten Mills forsvarer margarin som et godt og bærekraftig alternativ. Pris og smak er avgjørende faktorer for folks valg, men ernæringsekspert Birger Svihus anbefaler smør fra norske kyr fremfor et margarinprodukt med importert soyaolje.
20 dager siden
Artikkelen omhandler lanseringen av Yoplait Kvarg i Norge, en ny kvarg-yoghurt som konkurrerer med Tines Kesam. Produktet har blitt svært populært og salget overgår forventningene. En kostholdsrådgiver uttrykker bekymring for et økende «proteinhysteri» og påpeker at de fleste ikke trenger å øke proteininntaket. Butikkjeder som Coop og Meny bekrefter den høye etterspørselen etter proteinrike meieriprodukter, og fremhever Yoplait Kvarg som en av de mest populære lanseringene.
2 måneder siden
Racingkjører Stian Paulsen reagerer på Tines markedsføring av Norvegia Naturlig Proteinrik, og mener fokuset på protein er misvisende da den har samme proteininnhold som Norvegia Lett. Paulsen mener Tine bør fokusere på smak og kvalitet fremfor å fremheve proteininnholdet. Tine svarer at den proteinrike varianten er lagret dobbelt så lenge, noe som gir en fyldigere smak, og at de setter pris på engasjement rundt produktene sine. De understreker at forbrukerne selv bestemmer om produktet blir værende i butikkhyllene.