Norske dagligvarekjeder som Meny, Coop, Kiwi og Rema 1000 rapporterer om en betydelig økning i salget av kjøttprodukter, inkludert burgere, norsk angus-kjøtt, strimlet rent kjøtt, kyllingfilet og svin. Meny har sett en volumøkning på 36 prosent for burgere, mens Coop melder om 25 prosent økning i strimlet rent kjøtt i Extra.
Samtidig opplever kjedene en nedadgående kurve for salget av ferdige kjøtterstatningsprodukter, da forbrukere i større grad lager plantebaserte måltider fra bunnen av med naturlige råvarer. Helsedirektoratet, ved divisjonsdirektør Linda Granlund, uttrykker bekymring over kjøttsalgsøkningen, da den går stikk i strid med kostholdsrådene som anbefaler maksimalt 350 gram rødt kjøtt per uke.
Klimaorganisasjonen Framtiden i våre hender påpeker at det har vært store overskuddslagre av kjøtt og at forbruket av rødt kjøtt har gått ned over flere år, med det laveste forbruket siden 1992 registrert i fjor.