Mattrend rives ut av hyllene: Honningsalg skyter fart
En ny mattrend, drevet av sosiale medier som Tiktok og Instagram, fører til uventet stor etterspørsel etter honning og relaterte ingredienser i norske dagligvarebutikker. Fenomenet, kjent som «hot honey», har fått salget av enkelte varer til å skyte i været og skaper utfordringer med tomme hyller.
Kort oppsummert
- En mattrend kalt «hot honey», popularisert på sosiale medier, driver salget av honning og relaterte ingredienser.
En ny mattrend, kjent som «hot honey», sprer seg raskt via sosiale medier som Tiktok og Instagram og påvirker salget i norske dagligvarebutikker. Trenden innebærer bruk av honning, ofte i kombinasjon med chili og eplesidereddik, i ulike retter som middagsbowls. Dagligvarekjedene Rema 1000, Coop, Meny og Kiwi bekrefter alle en markant økning i salget av honning.
Rema 1000 melder om over 17 prosent volumvekst på honning generelt, med lynghonning og agave-honningtopping som har økt med henholdsvis 126 og 51 prosent. Coop ser en tydelig Tiktok-effekt, der akasiehonning har økt med 18 prosent og søtpotet med 70 prosent hittil i år.
Meny rapporterer om en økning på hele 100 prosent i mars, mens Kiwi har hatt en vekst på rundt 15 prosent i volum. Kommunikasjonssjefer fra kjedene, inkludert Hege Rognlien (Rema 1000), Silje Verlo Alisøt (Coop), Nina Horn Hynne (Meny) og Kristine Aakvaag Arvin (Kiwi), forklarer veksten med trenden og kundenes eksperimentering med sterke og søte smaker.
Hege Rognlien
Silje Verlo Alisøt
Nina Horn Hynne
Kristine Aakvaag Arvin
Rema 1000
Tiktok
Coop
Extra
Meny
Kiwi