Kiwi kritiseres for manglende opprinnelsesmerking på tilbud
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Matinfluenser Kristoffer Gregersen og juryleder Hilde Charlotte Solheim kritiserer Kiwi for å utelate opprinnelsesland på tilbudsplakater for karbonadedeig. Dette skaper forvirring blant forbrukere som ønsker å velge norsk kjøtt, spesielt med tanke på ulik antibiotikabruk og støtte til norsk landbruk.
Kiwi møter kritikk fra matinfluenser Kristoffer Gregersen og Hilde Charlotte Solheim, juryleder for Årets lokalmatgründer, for manglende opprinnelsesmerking på tilbudsplakater. De mener at opprinnelseslandet burde fremgå tydelig på markedsføringen i butikk, da mange forbrukere ønsker å velge norsk kjøtt av hensyn til kvalitet, dyrevelferd og støtte til landbruket. Gregersen, med 60.
000 følgere på Instagram-kontoen Styrunna, påpeker at mange kunder handler raskt og ikke rekker å sjekke pakkenes merking, noe som kan føre til at de uforvarende kjøper tysk karbonadedeig fra Folkets. Han reagerer også på at norsk kjøttdeig fra Gilde kan være billigere per kilo enn den tyske karbonadedeigen fra Folkets, noe han finner forvirrende. Gregersen fremhever at antibiotikabruken i tyskland er betydelig høyere enn i Norge, og at han personlig foretrekker å støtte norske bønder.
Kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin fra Kiwi forsvarer praksisen med at tydelig merking på selve pakken gir mest presis informasjon, og hevder at plakater med opprinnelsesland ville skapt mer forvirring. Hun forklarer at Kiwi ønsker å selge mest mulig norsk kjøtt, men må importere for å unngå tomme hyller ved underskudd på storfekjøtt i Norge. Arvin legger til at råvareprisen for tysk storfe ikke er lavere enn norsk, og at en lavere pris på tysk kjøtt ville økt salget av dette.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!