Dagligvarekjeder kritiseres for villedende kilopriser på pålegg
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kunder har avdekket at mindre påleggspakker hos dagligvarekjeder som Kiwi og Extra tidvis er billigere per kilo enn større varianter, stikk i strid med forventningene. Dette reiser spørsmål om forbrukertillit og dagligvarebransjens prisstrategier, som kjedene forklarer med forsinkelser og utdaterte kampanjer.
Tor Arne Barreng oppdaget en uventet prisforskjell på kokt skinke hos Kiwi, hvor en liten pakke på 110 gram kostet 296,36 kroner per kilo, mens en større pakke annonsert på skilt hadde en kilopris på 299,50 kroner. Han karakteriserte dette som "sleipt" og "rent lureri". Matinfluenser Kristoffer Gregersen gjorde en lignende observasjon hos Extra, der en 110 grams servelatpakke var rimeligere per kilo enn en 150 grams pakke, til tross for kjedenes løfter om at større forpakninger skal lønne seg.
Gregersen kritiserer bransjen for å utnytte forbrukernes tillit og mener det sjelden får konsekvenser. Coop, som eier Extra, forklarer servelat-avviket med en forsinkelse i prisjusteringen av den større pakken, som nå er korrigert. Kiwis kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin beklager at en utdatert plakat for kokt skinke ikke var fjernet, og forklarer at den store pakken opprinnelig var billigere, men at prisen på den lille pakken senere sank.
Kiwi justerte deretter prisen på den store pakken ned med én krone, fra 59,90 til 58,90 kroner, for å opprettholde at den var rimeligere per kilo. Barreng forblir skeptisk og mener prisjusteringene er minimale, kun for å unngå klager.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!