
Priskrig på Grandiosa: Kiwi billigere enn Extra
Dagligvarekjedene Kiwi og Extra har denne uken startet en intens priskrig på Grandiosa, hvor begge kutter prisene med 40 prosent. Til tross for like prosentkutt, viser pristester at Kiwi foreløpig tilbyr de laveste prisene, noe som skaper debatt om åpenhet og prioriteringer.
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Kiwi og Extra kutter Grandiosa-prisen med 40 prosent, men Kiwi er billigere på grunn av lavere utgangspris.
Sammendrag
Dagligvarekjedene Kiwi og Extra har denne uken initiert en priskrig på Grandiosa, der begge kutter prisene med 40 prosent. Nettavisens pristest viser at Kiwi, som hadde lavere utgangspriser, nå er billigere enn Extra på flere varianter, selv om originalvarianten har minimal forskjell. Spareblogger Rune Gjerrigknarken Nikolaisen karakteriserer 35 kroner for en Grandiosa som en god pris og anbefaler å fylle fryseren, da det er lenge siden prisene var så lave, men han tviler på at de vil nå nivået fra våren 2024 (20,86 kr).
Nikolaisen kritiserer Extra for å kun oppgi prosentkutt i reklamen, noe som gjør det vanskelig for kunder å vurdere tilbudets verdi. Han stusser også over Kiwis samtidige priskutt på Grandiosa (40%) og sunne varer (20%), og kaller det et paradoks.
Kiwi forklarer Grandiosa-kuttet som en kortvarig kampanje for å følge konkurrenten, i motsetning til den lengre kampanjen på sunne varer. Extra begrunner manglende prisangivelse i reklamen med at tilbudsprisen beregnes fra laveste førpris siste 30 dager, en pris de ikke kjenner når annonser planlegges, men lover å matche Kiwis priser.
Nøkkelentiteter
Rune Gjerrigknarken Nikolaisen
Kristine Arvin
Harald Kristiansen
Kiwi
Extra
Nettavisen
Norge