Nyhetssaker

Prisene på frukt og grønt eksploderer etter påske

TV2 logo

Prisene på frukt og grønt har steget kraftig i norske lavpriskjeder etter påskens tilbudskampanjer. Dette har ført til sterke reaksjoner blant kunder og eksperter.

Prissjokk: – Kundene blir sure og forbanna

Kort oppsummert

  • Prisene på frukt og grønt i lavpriskjedene har økt kraftig etter påskens tilbudskampanjer.

Etter at lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kjørte store tilbudskampanjer på frukt og grønt før påske, har prisene nå økt kraftig. Eksperter som Gjerrigknarken (Rune Kaino Nikolaisen) og matblogger Anders Nordstad kritiserer kjedene for å bruke tilbudene som lokketilbud og deretter doble eller tredoble prisene, noe som gjør kundene «sure og forbanna».

En prissjekk utført av TV 2 viser betydelige prisøkninger på populære varer som poteter, gulrøtter, bananer og epler. Kjedene selv, representert ved Kiwi, Rema 1000 og Coop, avviser kritikken og hevder prisene er tilbake på normalnivå etter kampanjeperioden.

Norsk Gartnerforbund, ved styreleder Kristian Solberg, kritiserer kjedene for kampanjer som ikke tar hensyn til sesongvariasjoner og tilgang, noe som ifølge dem fører til høyere totalpriser og at overskudd av frukt og grønt blir ødelagt.

Rune Kaino Nikolaisen

Anders Nordstad

Nora Mile Helgesen

Pia Martinsen Mellbye

Kristian Solberg

Kiwi

Rema 1000

Extra

TV 2

Norsk Gartnerforbund

Coop

SSB

Norge