
Kjeder kritiseres for rabatt uten pris i reklame
Flere store dagligvarekjeder kritiseres for å reklamere med store rabatter uten å oppgi pris i kundeavisene. Praksisen utnytter et unntak i regelverket og skaper frustrasjon blant forbrukere som ønsker full prisoversikt.
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Meny, Coop og Bunnpris reklamerer med prosentvise rabatter på varer som kaffe uten å oppgi før- eller tilbudspris i kundeavisene.
Sammendrag
Flere dagligvarekjeder, inkludert Meny, Coop og Bunnpris, reklamerer med prosentvise rabatter på varer som kaffe i sine kundeaviser, men unnlater å oppgi både før- og tilbudspris. Dette har ført til kritikk fra blant annet blogger Rune Nikolaisen, kjent som Gjerrigknarken, som mener praksisen forvirrer kundene og utnytter et smutthull i regelverket.
Han påpeker at konkurrenter som Rema 1000, Kiwi og Joker oppgir priser i sine annonser. Forbrukertilsynet bekrefter at det finnes et unntak i markedsføringsloven for markedsføring av varegrupper hvor enkeltvarer ikke kan identifiseres i annonsen; da er det tilstrekkelig at prisinformasjon finnes i butikken.
Kjedene selv, representert ved kommunikasjonssjefer og eiere, forsvarer praksisen med at det er enklere å kommunisere rabatt på en hel varegruppe, og understreker at prisene er tilgjengelige på hyllekanten i butikkene. Nettavisens egen sjekk indikerte at de aktuelle kaffetilbudene var blant de dårligste den uken, til tross for de høye prosentrabattene.
Nøkkelentiteter
Rune Nikolaisen
Marit Evensen
Nina Hynne
Christian Lykke
Harald Kristiansen
Meny
Coop
Bunnpris
Nettavisen
Forbrukertilsynet
Rema 1000
Kiwi
Joker