Flere dagligvarekjeder, inkludert Meny, Coop og Bunnpris, reklamerer med prosentvise rabatter på varer som kaffe i sine kundeaviser, men unnlater å oppgi både før- og tilbudspris. Dette har ført til kritikk fra blant annet blogger Rune Nikolaisen, kjent som Gjerrigknarken, som mener praksisen forvirrer kundene og utnytter et smutthull i regelverket.
Han påpeker at konkurrenter som Rema 1000, Kiwi og Joker oppgir priser i sine annonser. Forbrukertilsynet bekrefter at det finnes et unntak i markedsføringsloven for markedsføring av varegrupper hvor enkeltvarer ikke kan identifiseres i annonsen; da er det tilstrekkelig at prisinformasjon finnes i butikken.
Kjedene selv, representert ved kommunikasjonssjefer og eiere, forsvarer praksisen med at det er enklere å kommunisere rabatt på en hel varegruppe, og understreker at prisene er tilgjengelige på hyllekanten i butikkene. Nettavisens egen sjekk indikerte at de aktuelle kaffetilbudene var blant de dårligste den uken, til tross for de høye prosentrabattene.