
Dagligvarekjeder klaget inn for forvirrende tilbud
Dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny er klaget inn til Forbrukertilsynet. Forbrukerrådet mener kjedene har tilbud som forvirrer kundene.
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet har klaget inn dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny til Forbrukertilsynet.
Forbrukerrådet har formelt klaget inn de store dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny til Forbrukertilsynet. Bakgrunnen for klagen er Forbrukerrådets påstand om at kjedene benytter tilbud og prismerking som er forvirrende for kundene. Spesielt pekes det på vanskeligheter med å fastslå førpriser og den faktiske besparelsen, særlig i forbindelse med fordelstilbud og bonusordninger for kundeklubbmedlemmer.
Inger Lise Blyverket fra Forbrukerrådet uttaler at det er utfordrende å navigere i markedet når rabatter tilbys uten klarhet om den opprinnelige prisen. Dagligvarekjedene Rema og Meny har i svar til NRK avvist anklagene og hevder de opererer i tråd med gjeldende regelverk og praksis.
Både Meny og Coop fremhever at hylleprisen alltid viser varens ordinære pris. Pia Mellbye, salg- og markedsdirektør i Rema, bekrefter at deres priser og kampanjer følger gjeldende praksis.
Inger Lise Blyverket
Pia Mellbye
Rema
Coop
Meny
Forbrukertilsynet
Forbrukerrådet
NRK
Norge