Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Dagligvarekjeder klaget inn for forvirrende tilbud
Artikkel

Dagligvarekjeder klaget inn for forvirrende tilbud

Dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny er klaget inn til Forbrukertilsynet. Forbrukerrådet mener kjedene har tilbud som forvirrer kundene.

3 måneder siden siste oppdatering

1 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • Forbrukerrådet har klaget inn dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny til Forbrukertilsynet.

Sammendrag

Forbrukerrådet har formelt klaget inn de store dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny til Forbrukertilsynet. Bakgrunnen for klagen er Forbrukerrådets påstand om at kjedene benytter tilbud og prismerking som er forvirrende for kundene. Spesielt pekes det på vanskeligheter med å fastslå førpriser og den faktiske besparelsen, særlig i forbindelse med fordelstilbud og bonusordninger for kundeklubbmedlemmer.

Inger Lise Blyverket fra Forbrukerrådet uttaler at det er utfordrende å navigere i markedet når rabatter tilbys uten klarhet om den opprinnelige prisen. Dagligvarekjedene Rema og Meny har i svar til NRK avvist anklagene og hevder de opererer i tråd med gjeldende regelverk og praksis.

Både Meny og Coop fremhever at hylleprisen alltid viser varens ordinære pris. Pia Mellbye, salg- og markedsdirektør i Rema, bekrefter at deres priser og kampanjer følger gjeldende praksis.

Nøkkelentiteter

Inger Lise Blyverket

Pia Mellbye

Rema

Coop

Meny

Forbrukertilsynet

Forbrukerrådet

NRK

Norge