Nyhetssaker
Forbrukerrådet klager inn dagligvarekjeder for forvirrende tilbud

Forbrukerrådet klager inn dagligvarekjeder for forvirrende tilbud

VG logo

Forbrukerrådet har klaget inn flere store dagligvarekjeder til Forbrukertilsynet. Klagen gjelder tilbud og prismerking som Forbrukerrådet mener forvirrer kundene.

Kort oppsummert

  • Forbrukerrådet har klaget inn Rema, Coop og Meny til Forbrukertilsynet.

Forbrukerrådet har sendt inn en formell klage til Forbrukertilsynet rettet mot dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny. Årsaken til klagen er at Forbrukerrådet mener kjedene benytter tilbud og prismerking som er forvirrende for kundene.

Spesifikt pekes det på at det er vanskelig for forbrukere å fastslå de reelle førprisene og dermed hvor mye de faktisk sparer på tilbud. Forbrukerrådet fremhever særlig den økende bruken av fordelstilbud knyttet til kundeklubber, hvor rabatter gis uten klar informasjon om den opprinnelige prisen.

Representanter for Rema og Meny har i e-poster til NRK uttalt at de mener de følger gjeldende regler og praksis, og både Meny og Coop viser til at hylleprisen gir kundene informasjon om varens opprinnelige pris.

Inger Lise Blyverket

Pia Mellbye

Forbrukerrådet

Forbrukertilsynet

Rema

Coop

Meny

NRK

Forbrukerrådet klager inn dagligvarekjeder for forvirrende tilbud