Forbrukerrådet klager dagligvarekjeder inn for forvirrende tilbud
Forbrukerrådet har klaget inn flere store dagligvarekjeder til Forbrukertilsynet. Klagen gjelder kjedens bruk av fordelsprogrammer og tilbud som angivelig forvirrer kundene.
Forbrukerrådet har klaget inn flere store dagligvarekjeder til Forbrukertilsynet. Klagen gjelder kjedens bruk av fordelsprogrammer og tilbud som angivelig forvirrer kundene.
Forbrukerrådet har sendt en formell klage til Forbrukertilsynet rettet mot dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny. Årsaken til klagen er Forbrukerrådets påstand om at kjedene benytter fordelsprogrammer og tilbud på en måte som gjør det vanskelig for kundene å fastslå den opprinnelige førprisen og dermed den faktiske besparelsen.
Dette gjelder spesielt fordelstilbud rettet mot medlemmer av kundeklubber. Forbrukerrådet, ved Inger Lise Blyverket, argumenterer for at denne praksisen hindrer forbrukere i å ta informerte valg og mener den bryter med prisopplysningsforskriften, som krever at førprisen oppgis ved nedsatt pris.
Rema og Meny har i svar til NRK uttalt at de mener de opererer i tråd med gjeldende regelverk og praksis, og viser til at hylleprisen indikerer varens opprinnelige pris.
Inger Lise Blyverket
Pia Mellbye
Forbrukerrådet
Forbrukertilsynet
Rema
Coop
Meny
NRK
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
VG
1 måned siden
Nettavisen
1 måned siden
Dagbladet
1 måned siden
NRK
1 måned siden
Nettavisen
5 måneder siden
Nettavisen
1 måned siden
e24
6 timer siden
e24
2 måneder siden
Nettavisen
1 måned siden
Dagbladet
1 måned siden
NRK
5 dager siden
Nettavisen
1 måned siden
VG
2 måneder siden
Nettavisen
5 måneder siden
TV2