Forbrukerrådet klager dagligvarekjeder inn for forvirrende tilbud
Forbrukerrådet har klaget inn flere store dagligvarekjeder til Forbrukertilsynet. Klagen gjelder kjedens bruk av fordelsprogrammer og tilbud som angivelig forvirrer kundene.
3 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet har klaget Rema, Coop og Meny inn til Forbrukertilsynet for forvirrende tilbud.
Sammendrag
Forbrukerrådet har sendt en formell klage til Forbrukertilsynet rettet mot dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny. Årsaken til klagen er Forbrukerrådets påstand om at kjedene benytter fordelsprogrammer og tilbud på en måte som gjør det vanskelig for kundene å fastslå den opprinnelige førprisen og dermed den faktiske besparelsen.
Dette gjelder spesielt fordelstilbud rettet mot medlemmer av kundeklubber. Forbrukerrådet, ved Inger Lise Blyverket, argumenterer for at denne praksisen hindrer forbrukere i å ta informerte valg og mener den bryter med prisopplysningsforskriften, som krever at førprisen oppgis ved nedsatt pris.
Rema og Meny har i svar til NRK uttalt at de mener de opererer i tråd med gjeldende regelverk og praksis, og viser til at hylleprisen indikerer varens opprinnelige pris.
Nøkkelentiteter
Inger Lise Blyverket
Pia Mellbye
Forbrukerrådet
Forbrukertilsynet
Rema
Coop
Meny
NRK