Nyhetssaker
TV2 nyheter: Forbrukerrådet klager dagligvarekjeder inn for forvirrende tilbud
Artikkel

Forbrukerrådet klager dagligvarekjeder inn for forvirrende tilbud

Forbrukerrådet har klaget inn flere store dagligvarekjeder til Forbrukertilsynet. Klagen gjelder kjedens bruk av fordelsprogrammer og tilbud som angivelig forvirrer kundene.

3 måneder siden siste oppdatering

1 min lesetid

TV2 logo

Kort oppsummert

  • Forbrukerrådet har klaget Rema, Coop og Meny inn til Forbrukertilsynet for forvirrende tilbud.

Sammendrag

Forbrukerrådet har sendt en formell klage til Forbrukertilsynet rettet mot dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny. Årsaken til klagen er Forbrukerrådets påstand om at kjedene benytter fordelsprogrammer og tilbud på en måte som gjør det vanskelig for kundene å fastslå den opprinnelige førprisen og dermed den faktiske besparelsen.

Dette gjelder spesielt fordelstilbud rettet mot medlemmer av kundeklubber. Forbrukerrådet, ved Inger Lise Blyverket, argumenterer for at denne praksisen hindrer forbrukere i å ta informerte valg og mener den bryter med prisopplysningsforskriften, som krever at førprisen oppgis ved nedsatt pris.

Rema og Meny har i svar til NRK uttalt at de mener de opererer i tråd med gjeldende regelverk og praksis, og viser til at hylleprisen indikerer varens opprinnelige pris.

Nøkkelentiteter

Inger Lise Blyverket

Pia Mellbye

Forbrukerrådet

Forbrukertilsynet

Rema

Coop

Meny

NRK