Regjeringen, representert ved statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth, har lansert tre tiltak rettet mot de høye matvareprisene og den dominerende markedsmakten til dagligvarekjedene NorgesGruppen, Coop og Rema 1000. Et sentralt fokus er å bekjempe prisforvirringen som skapes av dagligvarebransjens kompliserte kundeprogrammer, apper og rabattordninger.
Forbrukertilsynet er satt til å iverksette tiltak mot fordelsprogrammer som anses som forvirrende eller villedende. I tillegg vil regjeringen arbeide for å bedre tilgangen til egnede butikklokaler for å fremme konkurranse, og forbedre reglene for god handelsskikk, inkludert krav om økt åpenhet i matens verdikjede.
Kritikken rettes spesifikt mot kompleksiteten i apper som Rema 1000s nye app og Menys/Trumfs system, som hevdes å gjøre det vanskelig for forbrukere å utnytte rabatter fullt ut, og potensielt gagne kjedene mer enn kundene.