
Forbrukerrådet klager inn dagligvarekjeder for forvirrende tilbud til Forbrukertilsynet
Forbrukerrådet har klaget inn flere store dagligvarekjeder til Forbrukertilsynet. De mener kjedene bruker tilbud som forvirrer kundene og gjør det vanskelig å se reell besparelse.
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet har klaget Rema, Coop og Meny inn til Forbrukertilsynet.
Forbrukerrådet har formelt klaget inn dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny til Forbrukertilsynet. Klagen gjelder kjedens bruk av tilbud og kampanjer, som Forbrukerrådet mener er forvirrende for kundene.
Spesielt pekes det på såkalte fordelstilbud for kundeklubb-medlemmer, hvor det blir vanskelig å fastslå den opprinnelige prisen og dermed den faktiske besparelsen. Inger Lise Blyverket fra Forbrukerrådet uttaler at det er utfordrende å navigere i markedet når rabatter er knyttet til bonusordninger uten klarhet i grunnprisen.
Rema og Meny har i svar til NRK uttalt at de følger gjeldende regler og praksis, og Meny og Coop fremhever at hylleprisen viser den opprinnelige prisen.
Inger Lise Blyverket
Pia Mellbye
Forbrukerrådet
Forbrukertilsynet
Rema
Coop
Meny