
Forbrukerrådet klager på forvirrende tilbud i matbutikker
Forbrukerrådet har klaget inn flere store matvarekjeder til Forbrukertilsynet. Årsaken er at de mener kundenes forvirres av tilbud og bonusordninger der førprisen ikke er tydelig.
3 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet har klaget inn Rema, Coop og Meny til Forbrukertilsynet for forvirrende tilbudspraksis.
Sammendrag
Forbrukerrådet har sendt en klage til Forbrukertilsynet rettet mot matvarekjedene Rema, Coop og Meny. Klagen begrunnes med at kundenes forvirres av tilbud og bonusordninger, spesielt fordi det er vanskelig å fastslå varenes opprinnelige pris før rabatten.
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener folk blir lurt når de tilbys rabatter uten å kjenne den egentlige prisen, og at slike fordelstilbud er blitt for vanlige. Rema og Meny svarer via e-post at de mener de følger gjeldende praksis og regler, og viser til hylleprisen som ordinær pris.
Coop, ved kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen, viser også til hylleprisen for å se hvor mye man sparer, men erkjenner at prisvariasjoner på for eksempel frukt og grønt kan gjøre det krevende å oppgi førpris. En undersøkelse utført av Forbrukerrådet viser at rundt halvparten av dagligvarekundene opplever tilbudene som forvirrende, og mange misliker å måtte bruke medlemskap eller app for å få lavest pris.
Nøkkelentiteter
Inger Lise Blyverket
Pia Mellbye
Nina Horn Hynne
Harald Kristiansen
Forbrukerrådet
Forbrukertilsynet
Rema
Coop
Meny
NRK
Regjeringen
Grorud