17. mai-priskrig: Varer falt 10–20 prosent
Dagligvarekjedene har for alvor startet 17. mai-priskrigen, med betydelige prisfall på en rekke varer de siste dagene. Dette skaper en kort og intens tilbudsperiode rett før nasjonaldagen, noe som kan påvirke forbrukernes handlevaner.

Kort oppsummert
- Prisene på flere dagligvarer, spesielt 17. mai-relaterte varer, har falt med 10-20 prosent fra mandag til tirsdag.
Dagligvarekjedene har innledet en intens priskrig i dagene før 17. mai, noe som har ført til at prisene på en rekke varer har falt med mellom 10 og 20 prosent fra mandag til tirsdag. En pristest utført av Nettavisen i Oslo viste at både Kiwi og Rema 1000 senket prisene på flere varer, etter at Extra allerede hadde lavere priser.
Eksempler inkluderer fall i pris på sukker, bacon, ketsjup og sprøstekt løk. Dagligvareanalytiker Ivar F.
Pettersen fra Alo Analyse beskriver situasjonen som en kort og heftig tilbudsperiode, der kjedene bruker utvalgte varer som lokkemiddel for å tiltrekke seg kunder. Han mener dette er strategiske kutt på typiske festvarer og at mønsteret med tilbud før langhelger og høytider ser ut til å normalisere seg igjen etter år med høy prisvekst.
Ivar F. Pettersen
Kiwi
Rema 1000
Extra
Alo Analyse
Gilde
Idun
Castello
Nettavisen
Oslo