
Nettavisen
Moteekspert bekymret: Influensere kan skade Birkin-veskens eksklusivitet
Birkin-vesken, et symbol på luksus, opplever økt eksponering blant norske influensere. Moteeksperter frykter nå at denne trenden kan true veskens myteomspunne status og eksklusivitet.
1 dag siden
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Birkin-vesken fra Hermès, tradisjonelt et symbol på luksus og diskret rikdom, dukker nå hyppigere opp hos norske influensere og på sosiale medier.
Birkin-vesken fra Hermès, som i flere tiår har vært et symbol på luksus og diskret rikdom med lange ventelister, dukker nå stadig oftere opp hos norske influensere og på sosiale medier. Moteekspert Marianne Jemtegård uttrykker bekymring for at denne overeksponeringen kan skade merkets myteomspunne status og eksklusivitet. Vesken, som kan koste fra 150.
000 til 500. 000 kroner, krever at man opparbeider seg et solid kundeforhold med Hermès ved å kjøpe andre produkter før man får lov til å kjøpe den. Jemtegård sammenligner utviklingen med Louis Vuitton, som mistet noe av sin eksklusivitet da det ble mer tilgjengelig.
Hun mener influensernes bruk kan gjøre merket «tacky» og assosieres med «store lepper og kjøpepupper», noe som kan skremme bort den opprinnelige kjernemålgruppen. Jemtegård tror Hermès vil ta grep for å bevare merkets eksklusivitet.
Marianne Jemtegård
Nora Haukland
Helle Nordby
Jane Birkin
Hermès
AFP
Louis Vuitton
Paris
Norge
Dubai
Skandinavia