Ved skolestart opplever butikker som Anton Sport på Storo Storsenter stor etterspørsel etter ryggsekker fra merket Db, tidligere kjent som «Douchebag». Salgsansvarlig Fredrik Rønneberg forteller at de selger rundt 20 sekker daglig, spesielt modellen «Hugger» til over 2000 kroner, og at de må fylle på varene ukentlig. Sekkene, opprinnelig designet for sportsutstyr av Jon Olsson og Truls Brataas, har blitt populære fritidssekker for unge fra barneskole til studenter, og har nylig fått investorer som Erling Haaland og Gustav Magnar Witzøe.
Samtidig merker veskebutikken Bagorama en økende trend der unge jenter velger trendy skolevesker fremfor tradisjonelle ryggsekker. Butikksjef Benedicte Sundset observerer at dette er en trend som sprer seg raskt i vennegjenger. Kiropraktorer som Thomas Gaston Vanquickenborne og Jørgen Ask advarer imidlertid sterkt mot helseplagene tunge skolevesker båret på én skulder kan forårsake.
De peker på risiko for kroniske skjevheter i ryggraden, overbelastning og betennelse i skulderpartiet, samt nakkelåsninger, hodepine og korsryggplager. Ask understreker at mote ofte trumfer funksjonalitet og helse, og oppfordrer foreldre til å veilede barna om farene ved for tunge vesker.