
Fæbrik får kritikk for å kalle plastklær «oljesøl»
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Gründerne bak Fæbrik, med Jenny Skavlan i spissen, får kritikk for å kalle klær av plast for «oljesøl». Kritikeren mener utspillet skaper skam og er elitistisk, mens Fæbrik selv etterlyser bedre merking av plast i klær.
Gründerne bak Fæbrik, inkludert Jenny Skavlan og Ingrid Bergtun, møter kritikk etter å ha omtalt klær av plast som «oljesøl». Emil Pettersen, gründer av Reparell innovation som selger klær av plastavfall, mener Fæbrik påfører folk skam og kaller utspillet «posisjonering».
Han argumenterer for at det er lett for de som har råd til dyre naturmaterialer å kritisere plast. Fæbrik forsvarer seg med at målet ikke er å skamme, men å opplyse forbrukere om at materialer som polyester og nylon er plast.
De ønsker en merkeordning slik at folk vet hva de kjøper, og mener plast har muliggjort dagens overforbruk. Pettersen mener løsningen er å bruke plasten som allerede finnes, mens Fæbrik hevder plast ikke er løsningen på klesavfallsproblemet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!