
Sophie Elise Isachsen kritiseres for klesmerkes ullgenser
Influencer Sophie Elise Isachsen møter kritikk for sitt nye klesmerke Laley, spesielt en ullgenser med høyt syntetisk innhold. En kjemiker kaller det hyklerisk, noe som reiser spørsmål om merkets bærekraftsprofil.
1 dag siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Influencer Sophie Elise Isachsen og hennes nye klesmerke Laley kritiseres for en ullgenser.
Sammendrag
Influencer Sophie Elise Isachsen møter kritikk for sitt nylig lanserte klesmerke Laley, spesielt en ullgenser kalt Crayfish Knit Sweater. Genseren, som er produsert i Tyrkia, består av 70 prosent akryl, 20 prosent polyester og ti prosent ull. Dette står i kontrast til Isachsens tidligere uttalelser om å tenke bærekraftig og bruke økologiske og resirkulerte materialer.
Kjemiker Alexander H. Sandtorv kaller dette hyklerisk og grønnvasking, da genseren inneholder nitti prosent plast.
Isachsen forklarer at bærekraft for Laley handler om å unngå overproduksjon og sikre gode arbeidsforhold hos leverandører. Hun understreker at materialene er tydelig opplyst om, og at ren ull ville doblet prisen og vært mindre slitesterkt, noe som ville gått imot ønsket om et inkluderende prissegment.
Sophie Elise Isachsen
Alexander H. Sandtorv
Laley
KK
MinMote
Tyrkia