
Staten brukte minst 50 millioner på tekgigantenes annonser
En innsynsbegjæring avslører at staten brukte minst 50 millioner kroner på annonsering hos store utenlandske teknologiplattformer i 2024. Dette kommer etter at kulturministeren ikke kunne gi en oversikt over statens annonseforbruk hos disse selskapene.
2 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Statlige virksomheter brukte minst 50,4 millioner kroner på annonsering hos fem store teknologiplattformer i 2024.
Sammendrag
En innsynsbegjæring utført via Innsyn. no avslører at statlige virksomheter brukte minst 50. 433. 336 kroner på annonsering hos Alphabet (Google/Youtube), Meta (Facebook/Instagram), LinkedIn, Snapchat og TikTok i 2024. Dette tallet er et minimumsbeløp, da mange virksomheter annonserer via byråer eller kredittkort, og ikke alle har besvart forespørselen, inkludert Arbeids- og velferdsdirektoratet (Nav). Kulturminister Lubna Jaffery hadde tidligere uttalt at det ikke fantes en slik oversikt.
Om lag halvparten av statens forbruk, 27,5 millioner kroner, kom fra universiteter og høgskoler. Helsedirektoratet skilte seg ut med et forbruk på over 8,6 millioner kroner. Forsvaret brukte 2,78 millioner, hovedsakelig på Snapchat og Instagram. Departementene annonserer lite, med unntak av Utenriksdepartementet. Skattedirektoratet har valgt bort Meta av personvernhensyn.
I kommune-Norge svarte 289 kommuner, hvorav mange foretrekker lokalaviser. Likevel brukte kommunene totalt 12. 047. 798 kroner på de samme plattformene, hvorav over to tredjedeler gikk til Meta. Oslo kommune var en storforbruker med nesten 5 millioner kroner.
Nøkkelentiteter
Lubna Jaffery
Alfred Bjørlo
Ketil Tjore
Alphabet
Meta
Helsedirektoratet
Innsyn.no
Arbeids- og velferdsdirektoratet
Norge
Oslo
Vestland fylke
Austrheim kommune
Saltdal