
Norske annonsekroner forlater landet: Demokratiet under press
Nær halvparten av Norges reklamekroner, anslått til 13,4 milliarder, forventes i år å havne hos globale teknologigiganter som Google og Meta. Dette skaper et paradoks i norsk politikk, hvor offentlige midler eksporteres ut av landet til tross for politikernes støtte til norske mediers demokratiske rolle.
Kort oppsummert
- Nær halvparten av Norges annonsekroner, anslått til 13,4 milliarder, forventes å gå til globale plattformer som Google og Meta i år.
Artikkelen belyser et voksende «investeringsparadoks» i norsk politikk, hvor anslagsvis 13,4 milliarder kroner, nesten halvparten av alle reklamekroner, forventes å gå til globale teknologigiganter som Google, Meta, Snapchat og TikTok i år. En betydelig del av disse midlene kommer fra offentlige aktører som staten, fylker, kommuner og politiske partier.
Forfatteren argumenterer for at dette undergraver norske redaktørstyrte mediers demokratiske rolle, til tross for politikernes uttalte støtte. Selskaper som Obos og Kommunalbanken har vist at annonsering i norske medier gir bedre effekt og høyere tillit.
Artikkelen etterlyser en oppdatert kommunikasjonspolitikk og politisk vilje til å omdirigere offentlige annonsekroner til norske medier, med henvisning til vellykkede internasjonale eksempler fra New York og Ontario. Dette skiftet anses som avgjørende for å styrke norsk demokrati, kultur og suverenitet.
Harald Jacobsen
Peter Field
Bill de Blasio
Doug Ford
Paul Deegan
Meta
Kommunalbanken
Amedia
Regjeringen
Norge
New York
Ontario
Sverige
USA