Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: Lobbybransjens makt overdrevet: Politisk innflytelse er nyansert
Artikkel

Lobbybransjens makt overdrevet: Politisk innflytelse er nyansert

En debatt om lobbybransjens reelle innflytelse i norsk politikk raser, utløst av påstander om tette bånd og habilitetsproblemer. En tidligere statssekretær og advokat argumenterer imidlertid for at bransjens makt er overdrevet, og at virkeligheten er langt mer kompleks enn fremstilt.

3 dager siden siste oppdatering

5 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Artikkelen argumenterer for at lobbybransjens makt og innflytelse i norsk politikk er overdrevet.

Sammendrag

Artikkelen utfordrer forestillingen om at lobbybransjen har overdreven makt i norsk politikk, spesielt i lys av debatten rundt Jens Stoltenbergs statssekretær Sissel Kruse Larsen og selskapet Kruse Larsen. Mens kritikere som Hans Geelmuyden hevder det er snakk om uakseptabel rolleblanding og korrupsjon, argumenterer forfatteren, en tidligere statssekretær, for en mer nyansert virkelighet.

Han påpeker at de mest innflytelsesrike lobbyistene er store organisasjoner, og at kommunikasjonsfirmaenes råd ofte er grunnleggende veiledning om politiske prosesser. Forfatteren understreker at politikere er svært bevisste på habilitet, og at en god sak, ikke bare dyre konsulenter, er avgjørende for å oppnå politisk gjennomslag.

Lobbyrådgivere er nyttige, men sjelden nok alene.

Kontekst

Sissel Kruse Larsen

Hans Geelmuyden

Anette Trettebergstuen

Trude Drevland

Nettavisen

Kruse Larsen

Finansdepartementet

Rødt

Statsministerens kontor

Norge

Oslo

Bergen