
Offentlige virksomheter driver lobbyvirksomhet på Arendalsuka
Offentlige virksomheter bruker skattebetalernes penger på omfattende lobbyvirksomhet under Arendalsuka, hvor 217 arrangementer er i deres regi. Dette reiser spørsmål om fortrengning av ideelle organisasjoner, pengebruk, og hvorvidt statlige etater påvirker de folkevalgte som styrer deres egne budsjetter.
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Offentlige virksomheter arrangerer 217 hendelser på Arendalsuka, noe som driver opp prisene og kan fortrenge ideelle organisasjoner.
Sammendrag
Offentlige virksomheter, inkludert kommuner, etater og direktorater, arrangerer hele 217 av over 2000 arrangementer under Arendalsuka, noe som vekker kritikk. Artikkelen peker på at dette kan fortrenge ideelle organisasjoner, da de offentlige aktørene har større økonomiske muskler til å dekke høye leiepriser. Videre stilles det spørsmål ved den voldsomme veksten i kommunikasjonsavdelinger i det offentlige, der andelen offentlig ansatte i Kommunikasjonsforeningen har økt fra 34 til 61 prosent siden år 2000.
Bane NOR trekkes frem som et eksempel med 44 kommunikasjonsrådgivere og innleide tjenester fra First House, samt bruk av 450. 000 kroner på en podkast. Det mest alvorlige er imidlertid at offentlige virksomheter bruker skattebetalernes penger på å påvirke de samme folkevalgte som styrer deres budsjetter og rammevilkår.
Dette kan føre til at de største og mest pengesterke offentlige aktørene sikrer seg mot kutt, potensielt på bekostning av andre deler av offentlig sektor. Artikkelen etterlyser en debatt om omfanget av offentlig sektors påvirkning på de folkevalgte.
Nøkkelentiteter
Jon-Ivar Nygård
Jernbanedirektoratet
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Bane NOR
Stavanger kommune
Kommunikasjonsforeningen
Arendal
Oslo
Stavanger
Innlandet
Norge