
Datatilsynet: Meta-praksis kan ta år å endre
Datatilsynet mottar rekordmange klager mot Meta og tror det kan ta flere år å endre selskapets praksis med datainnsamling og KI-trening. Dette fører til at stadig flere brukere velger å forlate plattformene, mens alternativer som Signal og Hudd vokser frem.
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Datatilsynet mottar rekordmange klager mot Meta for datainnsamling og KI-trening, og forventer at det vil ta flere år å endre selskapets praksis.
Sammendrag
Runar Chang Nordgård slettet Facebook for flere måneder siden på grunn av Metas oppførsel, og måtte finne alternative kommunikasjonsmåter under Olavsfest i Trondheim. Datatilsynet mottar ekstremt mange henvendelser om Meta, spesielt knyttet til KI-trening på private samtaler og problemer med innsyn eller sletting av kontoer. Seksjonssjef Tobias Judin bekrefter at 2023 og 2024 er toppår for klager, med 62 mottatte klager hittil i år.
Meta har nylig endret retningslinjer som krever betaling eller samtykke til bruk av personopplysninger, og har begynt å bruke private samtaler til KI-trening, noe Nordgård mener handler om å tjene penger. Datatilsynet samarbeider med europeiske tilsyn for å håndheve mulige brudd, men prosessen for å endre Metas praksis kan ta år. Judin påpeker at mange forlater plattformene, og at en betydelig brukerflukt kan påvirke Meta.
Personvernvennlige alternativer som Signal og den norske plattformen Hudd, som har femdoblet antall nye brukere daglig, nevnes som gode alternativer. Meta svarer at deres betalings- eller samtykkemodell overholder europeiske krav, og at deling av meldinger med Meta AI er valgfritt. Torgeir Waterhouse fra Otte mener imidlertid at det har begrenset effekt å melde seg ut av én tjeneste, da data samles overalt på nett, men han ser positivt på at folk stiller spørsmål ved databruk.
Nøkkelentiteter
Tobias Judin
Runar Chang Nordgård
Torgeir Waterhouse
Eigil Tarjem
Jonas Floberg Åkre
Meta
Datatilsynet
Hudd
Signal
Otte
Norge
Trondheim
Europa