
Meta innfører betaling eller samtykke for personopplysninger
Tek-giganten Meta tvinger nå brukere av Facebook og Instagram til å velge mellom å betale for tjenestene eller samtykke til bruk av personopplysninger. Datatilsynet frykter dette grepet kan bety slutten for personvernet, da valget ikke oppleves som reelt.
15 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Meta innfører en ny modell hvor brukere må betale 89 kroner i måneden eller samtykke til bruk av personopplysninger på Facebook og Instagram.
Sammendrag
Tek-giganten Meta har innført en ny modell for sine tjenester Facebook og Instagram, hvor brukere må velge mellom å betale 89 kroner i måneden eller samtykke til at selskapet bruker deres personopplysninger. Datatilsynet, representert ved seksjonssjef Tobias Judin, frykter dette grepet kan bety «døden for personvernet», da valget ikke oppleves som reelt, spesielt for de med begrenset økonomi.
Andreas Stavenes deler denne bekymringen og mener folk blir tvunget til å dele data. Metas grep kommer etter en langvarig konflikt med myndighetene, og EU-kommisjonen har bøtelagt selskapet med 200 millioner Euro for brudd på digitale markedslover.
Meta forsvarer modellen ved å vise til at den er vanlig og godkjent av EU-domstoler. Etter boten har Meta introdusert et tredje alternativ som tillater gratis bruk med mer personvernvennlige annonser, men dette alternativet er vanskelig å finne på banneret som dukker opp, noe som får brukere som Linda Forfot til å tro det er bevisst skjult.
Kontekst
Bakgrunn
Metas nye grep kommer som et resultat av en langvarig konflikt mellom selskapet og myndighetene, da Meta ønsker å samle inn personopplysninger for å tilpasse annonser, men loven krever samtykke fra brukerne.
Perspektiver
- • Andreas Stavenes frykter at selskaper som Meta kan utnytte folk, spesielt de med dårlig økonomi, og at flere blir nødt til å dele personopplysninger.
- • Tobias Judin fra Datatilsynet mener situasjonen er dramatisk og at personvern kan dø dersom denne fremgangsmåten sprer seg til andre plattformer.
- • EU-kommisjonen mener Meta bryter EUs lovverk om digitale markeder ved å tvinge brukere til å velge mellom å betale eller å samtykke.
- • Metas talsperson Matt Pollard hevder at «betal eller samtykk»-modellen er mye brukt og godkjent av EUs høyeste domstol og Det europeiske personvernrådet.
- • Linda Forfot tror Meta har skjult det tredje alternativet for å få tak i flest mulig personopplysninger.
Mulige konsekvenser
- • Datatilsynet frykter at Metas fremgangsmåte vil spre seg til andre plattformer, slik det allerede har gjort i Frankrike og Tyskland.
- • Flere brukere kan bli nødt til å dele personopplysninger dersom de ikke har råd til å betale for tjenestene.
Tobias Judin
Andreas Stavenes
Matt Pollard
Linda Forfot
Meta
Datatilsynet
EU-kommisjonen
Det europeiske personvernrådet (EDPB)
NRK
Apple
Frankrike
Tyskland
Europa