
Meta innfører betaling eller samtykke for personopplysninger
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Tek-giganten Meta tvinger nå brukere av Facebook og Instagram til å velge mellom å betale for tjenestene eller samtykke til bruk av personopplysninger. Datatilsynet frykter dette grepet kan bety slutten for personvernet, da valget ikke oppleves som reelt.
Tek-giganten Meta har innført en ny modell for sine tjenester Facebook og Instagram, hvor brukere må velge mellom å betale 89 kroner i måneden eller samtykke til at selskapet bruker deres personopplysninger. Datatilsynet, representert ved seksjonssjef Tobias Judin, frykter dette grepet kan bety «døden for personvernet», da valget ikke oppleves som reelt, spesielt for de med begrenset økonomi.
Andreas Stavenes deler denne bekymringen og mener folk blir tvunget til å dele data. Metas grep kommer etter en langvarig konflikt med myndighetene, og EU-kommisjonen har bøtelagt selskapet med 200 millioner Euro for brudd på digitale markedslover.
Meta forsvarer modellen ved å vise til at den er vanlig og godkjent av EU-domstoler. Etter boten har Meta introdusert et tredje alternativ som tillater gratis bruk med mer personvernvennlige annonser, men dette alternativet er vanskelig å finne på banneret som dukker opp, noe som får brukere som Linda Forfot til å tro det er bevisst skjult.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!