Arbeiderpartiet har brukt 1,6 millioner kroner på Facebook og Instagram de siste 30 dagene, noe som overgår det samlede forbruket til Høyre (525. 000 kr), Frp (608. 000 kr), Venstre (230. 000 kr) og KrF (162. 000 kr).
Kommunikasjonssjef Emma Svarva Giskås i Arbeiderpartiet begrunner pengebruken med å nå velgere der de er, men vil ikke oppgi totalbeløp for annonsering. Fagbevegelsen, som inkluderer LO og store forbund, er den nest største aktøren på Metas plattformer. Sammen står Arbeiderpartiet og fagbevegelsen for over halvparten av pengene brukt på sosiale medier av tradisjonelle politiske aktører i Norge. Det er sterk bekymring i det politiske miljøet over økt pengebruk og sponsing fra rike interesser, og Senterparti-topp Marit Arnstad har foreslått et tak på pengegaver. KrF har mottatt nesten 10 millioner kroner i pengegaver for å kjempe seg over sperregrensen, noe som er avgjørende for et borgerlig flertall og kutt i formuesskatten.
Andre aktører som annonserer heftig inkluderer Sindre Wiig Nordbys film «Hvor blir det av penga? » (360. 000 kr) og aksjoner mot formuesskatt som Aksjon for norsk eierskap (260. 000 kr) og Fellesaksjonen for verdiskaping og privat norsk eierskap (155. 000 kr).