Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Drammen har tatt i bruk en utradisjonell valgkampmetode ved å distribuere håndskrevne A4-brev til velgerne, i stedet for de vanlige fargerike brosjyrene. Medieviter Magnus Hoem Iversen mener dette skiller seg ut og kan minske sjansen for at budskapet kastes, da det virker mer personlig og henviser til lokale forhold. MDG-kandidat Cathrin Janøy, som ruget på ideen, anslår at rundt 1500 brev er kopiert opp for å synliggjøre partiets politikk og vise hva hun brenner for lokalt.
Professor Rune Karlsen ved UiO sammenligner metoden med målrettede annonser i sosiale medier, hvor budskap spisses mot spesifikke velgergrupper eller områder. Han fremhever at den personlige stilen med bruk av «deg» og «du» skaper oppmerksomhet og relevansfølelse, selv om det kan oppfattes som pågående av noen.
Iversen påpeker at brosjyrer primært mobiliserer eksisterende sympatisører, og at mindre partier som MDG, som kjemper mot sperregrensen, kan tjene på kreative «stunts» og fysisk reklame. Dette skyldes at annonsering på digitale plattformer som Facebook, Instagram og Snapchat er kostbart, spesielt når store partier som Arbeiderpartiet, Høyre og Frp driver omfattende kampanjer samtidig.