
Snapchat sender reklame som direktemeldinger: Forbrukere reagerer
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Snapchat har innført en ny reklamemetode der annonser sendes som direktemeldinger i brukernes innboks. Dette har ført til sterke reaksjoner fra brukere og eksperter, som mener metoden er vanskelig å ignorere og utnytter menneskelig psykologi.
Snapchat har nylig implementert en ny reklamestrategi hvor annonser dukker opp som direktemeldinger i brukernes innboks, noe som har vist seg vanskelig å ignorere. Brukere som Julie Glinje (24) opplever dette som irriterende og distraherende, og føler en trang til å åpne meldingene for å fjerne varsler, selv om de ikke ønsker å se reklamen.
Psykolog Trond Magne Hegglund kaller metoden "problematisk, kynisk og uetisk", og sammenligner sosiale medier med rusmidler som utnytter basale menneskelige behov som nysgjerrighet og kontroll, noe som skaper avhengighet. Psykiater Ingvard Wilhelmsen er bekymret for kommersielle IT-selskapers påvirkning og mener de designer systemer for å skape avhengighet, men understreker også individets ansvar.
Forbrukertilsynet, ved underdirektør Nina Elise Dietzel, vurderer at slik markedsføring kan være omfattet av spamforbudet i markedsføringsloven §15, som krever forhåndssamtykke. Tilsynet ser grunn til å undersøke om Snapchats praksis oppfyller kravene til gyldig samtykke.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!