
Snapchat sender reklame som direktemeldinger: Forbrukere reagerer
Snapchat har innført en ny reklamemetode der annonser sendes som direktemeldinger i brukernes innboks. Dette har ført til sterke reaksjoner fra brukere og eksperter, som mener metoden er vanskelig å ignorere og utnytter menneskelig psykologi.
6 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Snapchat sender nå reklame som direktemeldinger i brukernes innboks, noe mange finner irriterende og vanskelig å ignorere.
Sammendrag
Snapchat har nylig implementert en ny reklamestrategi hvor annonser dukker opp som direktemeldinger i brukernes innboks, noe som har vist seg vanskelig å ignorere. Brukere som Julie Glinje (24) opplever dette som irriterende og distraherende, og føler en trang til å åpne meldingene for å fjerne varsler, selv om de ikke ønsker å se reklamen.
Psykolog Trond Magne Hegglund kaller metoden "problematisk, kynisk og uetisk", og sammenligner sosiale medier med rusmidler som utnytter basale menneskelige behov som nysgjerrighet og kontroll, noe som skaper avhengighet. Psykiater Ingvard Wilhelmsen er bekymret for kommersielle IT-selskapers påvirkning og mener de designer systemer for å skape avhengighet, men understreker også individets ansvar.
Forbrukertilsynet, ved underdirektør Nina Elise Dietzel, vurderer at slik markedsføring kan være omfattet av spamforbudet i markedsføringsloven §15, som krever forhåndssamtykke. Tilsynet ser grunn til å undersøke om Snapchats praksis oppfyller kravene til gyldig samtykke.
Kontekst
Bakgrunn
Snapchat har nylig innført en ny reklamemetode der annonser sendes som direktemeldinger i brukernes innboks.
Perspektiver
Brukere som Julie Glinje opplever metoden som irriterende og vanskelig å ignorere, og føler en trang til å åpne reklamen.
Psykolog Trond Magne Hegglund mener reklamemetoden er problematisk, kynisk og uetisk, og utnytter menneskers basale behov for å skape avhengighet.
Psykiater Ingvard Wilhelmsen er bekymret for kommersielle IT-selskapers påvirkning og mener de designer systemer for å skape avhengighet, men understreker også individets ansvar.
Forbrukertilsynet vurderer at markedsføring via direktemeldinger kan være omfattet av spamforbudet, som krever forhåndssamtykke.
Mulige konsekvenser
Forbrukertilsynet vil se nærmere på om Snapchats reklamemetode oppfyller kravene til et gyldig samtykke.
Psykolog Trond Magne Hegglund anbefaler strengere regulering av sosiale medier og reklame, samt innføring og håndheving av strengere aldersgrenser.
Psykolog Trond Magne Hegglunds råd til forbrukere er å slette apper eller sette tidsbegrensninger.
Julie Glinje
Trond Magne Hegglund
Ingvard Wilhelmsen
Nina Elise Dietzel
Snapchat
Forbrukertilsynet