TV2
Forbrukertilsynet advarer mot nye Snapchat-annonser i innboks
Forbrukertilsynet uttrykker bekymring over nye annonser som dukker opp som direktemeldinger i apper som Snapchat og Instagram. Tilsynet mener denne formen for markedsføring kan bryte med markedsføringsloven og spamforbudet, og krever tydelig merking.
10 timer siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Forbrukertilsynet advarer mot nye annonser som dukker opp som direktemeldinger i apper som Snapchat, Instagram og Messenger.
Forbrukertilsynet advarer nå mot en ny type reklame som har dukket opp i meldingstjenester som Snapchat, Instagram og Messenger. Annonsene fremstår som direktemeldinger i brukernes innbokser, noe tilsynet mener kan være i strid med markedsføringsloven.
Ifølge Nina Elise Dietzel, underdirektør for tilsynsavdelingen, omfattes slik direktemarkedsføring av spamforbudet, som krever aktivt samtykke fra brukeren. Tilsynet understreker at reklame må være tydelig merket og lett forståelig, også for yngre brukere, og at vage merker som «ad» eller «spons» ikke er tilstrekkelig.
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet har nylig sendt et utkast til lov om digitale tjenester på høring, som vil stille strengere krav til store teknologiselskaper.
Nina Elise Dietzel
Forbrukertilsynet
Snapchat
Messenger
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Norge