Viaplay har beklaget at reklame for «suge- og runkemaskiner» fra Nytelse. no ble vist på dagtid under Premier League-sendinger forrige helg. Ifølge pressekontakt Birgitte Malling skyldtes dette en teknisk feil, og reklamen skulle ha blitt sendt mye senere på kvelden.
Hendelsen har vekket reaksjoner blant seere, og Forbrukertilsynet har mottatt ett tips om sendetidspunktet. Nina Elise Dietzel fra Forbrukertilsynet understreker at markedsføringsloven gir barn under 18 år et særlig vern mot reklame, spesielt seksualisert innhold, og at sendetidspunktet er avgjørende for om reglene er brutt. Forbrukertilsynet vurderer nå å se nærmere på saken.
Viaplay bekrefter at de har tatt tak i problemet for å forhindre lignende feil i fremtiden. Denne saken belyser viktigheten av kanalenes ansvar for å overholde markedsføringsloven og beskytte barn mot upassende innhold, selv ved tekniske feil.