
Regjeringens reklameforbud for usunn mat rammer sponsoravtaler
Regjeringen innfører forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn, noe som tvinger selskaper som Hennig-Olsen til å revurdere sponsoravtaler. Dette skaper stor debatt mellom næringsliv og helsemyndigheter om balansen mellom folkehelse og næringsinteresser.
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Regjeringens nye forskrift forbyr markedsføring av usunn mat og drikke til barn
Sammendrag
Regjeringen har innført en ny forskrift som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn, noe som skaper store utfordringer for næringslivet. Iskremprodusenten Hennig-Olsen må nå vurdere om de fortsatt kan sponse store arrangementer som Norway Cup og om barnetilpasset innhold på ispakker må fjernes. Paal Hennig-Olsen kaller reglene dramatiske og inngripende, spesielt for bedriftens omfattende sponsorvirksomhet innen idrett.
Høyre-leder Erna Solberg er sterkt kritisk og kaller forskriften «helt dustete», og etterlyser et enklere regelverk som tillater mer sponsing. Markedsdirektør Marianne Høy Erikstad i Hennig-Olsen støtter intensjonen, men påpeker at forskriften er vanskelig å forstå og skaper mange gråsoner, spesielt når det gjelder å skille mellom ulike aldersgrupper og påvirkning av foreldre.
Helseminister Jan Christian Vestre forsvarer forskriften, som han mener er grundig utredet og diskutert, og håper næringsaktørene vil respektere forbudet og utvikle sunnere alternativer for å løse et økende folkehelseproblem. Vestre kritiserer Solbergs uttalelser og mener Høyre prioriterer næringsinteresser over barns helse.
Kontekst
Perspektiver
Paal Hennig-Olsen karakteriserer de nye reglene som dramatiske og inngripende for sponsorvirksomheten
Erna Solberg mener forskriften er «helt dustete» og ønsker en enklere regel som tillater mer sponsing
Marianne Høy Erikstad støtter intensjonen, men finner forskriften vanskelig å forstå og full av gråsoner
Helseminister Jan Christian Vestre tror sunn fornuft vil gjøre forbudet virkningsfullt og håper næringen utvikler sunnere alternativer
Helseminister Jan Christian Vestre mener Solbergs kritikk er lavmål og at Høyre prioriterer næringsinteresser over barns helse
Mulige konsekvenser
Hennig-Olsen må gjennomgå alle sine sponsoravtaler
Sponsing av arrangementer som Norway Cup kan opphøre
Koselige bilder og kryssord kan forsvinne fra Dyreparken is-pakker
Næringsaktører forventes å utvikle sunnere alternativer
Veiledning vil være tilgjengelig for næringslivet ved tvil
Paal Hennig-Olsen
Erna Solberg
Jan Christian Vestre
Marianne Høy Erikstad
Hennig-Olsen
Regjeringen
Høyre
Arbeiderpartiet
NRK
Norge