Abid Raja kritiserer forbud mot reklame for usunn mat
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn, en forskrift som trer i kraft til høsten. Dette har imidlertid skapt sterke reaksjoner, der Venstres Abid Raja kaller det «tullebyråkrati» og forsvarer blant annet kroneisen.
Regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn, som trer i kraft 25. oktober. Venstres nestleder Abid Raja kritiserer forskriften skarpt og kaller den «tullebyråkrati», og hevder ingen tar skade av å spise is eller se isreklame.
Han utfordrer næringsministeren til å våkne og kjempe for næringslivet. Statssekretær Ellen Rønning-Arnesen fra Arbeiderpartiet forsvarer forbudet med at det beskytter barns helse, og viser til at 15-21 prosent av barn og unge er overvektige ifølge FHI.
Hun understreker at markedsføring påvirker barns kosthold og at ungdomsråd støtter forbudet. Hennig-Olsens markedsdirektør Marianne Høy Erikstad støtter intensjonen, men mener forskriften er uklar og skaper urettferdig forskjellsbehandling for norske aktører sammenlignet med internasjonale.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!