Nyhetssaker
Venstre-politiker lanserer eget øl i valgkampen

Venstre-politiker lanserer eget øl i valgkampen

TV2 logo

Venstre-politiker Sveinung Rotevatn har lansert sitt eget øl, «Rote-Vatn», som et uvanlig virkemiddel i partiets valgkamp. Stuntet vekker reaksjoner fra helsemyndigheter og alkovett-organisasjoner, som fraråder slik promotering.

Kort oppsummert

  • Venstre-politiker Sveinung Rotevatn har lansert sitt eget øl, «Rote-Vatn», som et valgkampstunt for å nå ut til velgerne.

Venstre-politiker Sveinung Rotevatn har lansert sitt eget øl, «Rote-Vatn», som et uvanlig virkemiddel i valgkampen for Hordaland Venstre. Ølet, en IPA på 4,7 prosent brygget av 7 Fjell i Bergen, skal ikke selges, men brukes internt for å muntre opp frivillige.

Rotevatn bruker stuntet til å fremme Venstres liberale alkoholpolitikk, inkludert lettelser for næringslivet og mer liberale regler for vanlige folk. Helsedirektoratet bekrefter at det ikke er ulovlig for privatpersoner eller politikere å omtale alkohol, men fraråder promotering i sosiale medier på grunn av målgrupper som barn og unge.

Alkovett-organisasjonen Av-og-til kaller det et «valgkampstunt med en bismak» og understreker politikeres ansvar, gitt samfunnskostnadene ved alkohol. Rotevatn har bestilt 1600 bokser og har tidligere fått en advarsel fra Helsedirektoratet for lignende promotering.

Sveinung Rotevatn

Linda Granlund

Ragnhild Kasi

Venstre

Helsedirektoratet

Av-og-til

7 Fjell

Stortinget

Hordaland

Bergen

Norge

Hardanger