
Helsedirektoratet reagerer på Venstre-politikers øl-promotering
Venstre-politiker Sveinung Rotevatn har fått produsert sitt eget øl og promoterer det lovlig på sosiale medier, noe som vekker reaksjoner. Helsedirektoratet advarer mot praksisen da den kan nå sårbare målgrupper, mens Rotevatn selv kritiserer regelverket som håpløst.
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Venstre-politiker Sveinung Rotevatn promoterer et egetprodusert øl på sosiale medier, noe som er lovlig for privatpersoner.
Sammendrag
Venstre-politiker Sveinung Rotevatn har fått produsert et eget øl og promoterer det på sosiale medier, noe som er lovlig for privatpersoner. Helsedirektoratet fraråder likevel slik promotering, da det kan treffe sårbare målgrupper som barn og unge.
Rotevatn reagerte på at bryggeriet han besøkte tidligere fikk korreks fra Helsedirektoratet for å ha lagt ut et bilde av ham med øl, og kaller regelverket «håpløst». Direktoratet kan nå ilegge gebyrer på opptil fire prosent av årsomsetningen for brudd på alkoholreklameloven.
Rotevatn og Venstre ønsker endringer i lovgivningen, men ikke et fullt frislipp for alkoholreklame. Saken har tidligere vært debattert i Stortinget, hvor det ble bekreftet at privatpersoners omtale er lovlig, i motsetning til kommersielle aktørers videreformidling.
Nøkkelentiteter
Sveinung Rotevatn
Linda Granlund
Ingvild Kjerkol
Venstre
Helsedirektoratet
NRK
Stortinget
Helse- og omsorgsdepartementet
Bergen
Norge