Nyhetssaker
Dagbladet logo

Dagbladet

Forbrukertilsynet advarer mot nye Snapchat-annonser i innboks

Forbrukertilsynet advarer nå mot en ny type reklame som dukker opp som direktemeldinger i apper som Snapchat og Instagram. Tilsynet mener denne praksisen kan være i strid med markedsføringsloven, og krever tydeligere merking og samtykke fra brukere.

15 timer siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • Forbrukertilsynet advarer mot nye reklamer som dukker opp som direktemeldinger i apper som Snapchat, Instagram og Messenger.

Forbrukertilsynet advarer nå mot en ny form for reklame som har dukket opp i meldingstjenester som Snapchat, Instagram og Messenger. Annonsene fremstår som direktemeldinger i brukernes innbokser, noe tilsynet mener kan være i strid med markedsføringsloven.

Ifølge Nina Elise Dietzel, underdirektør for tilsynsavdelingen, omfattes slik direktemarkedsføring av spamforbudet, som krever aktivt samtykke fra mottakeren. Hun understreker at vage merker som «ad» eller «spons» ikke er tilstrekkelig, og at reklame må være tydelig merket og lett forståelig, spesielt for yngre brukere.

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet har nylig sendt et lovutkast på høring som vil stille strengere krav til store teknologiselskaper som Google, Meta, Tiktok og Amazon.

Nina Elise Dietzel

Forbrukertilsynet

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Meta

Google

Tiktok