Norske SMB-er mangler synlighet i næringslivsmediene
3 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Små- og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør over 90 prosent av norske virksomheter, men får lite oppmerksomhet i riksdekkende næringslivsaviser. Denne skjevheten i mediedekningen reiser spørsmål om bærekraftig journalistikk og hvilke konsekvenser det har for norsk næringsliv.
En artikkel kritiserer norsk næringslivsjournalistikk for å overse små- og mellomstore bedrifter (SMB), til tross for at de utgjør over 90 prosent av norske virksomheter. Forfatteren hevder at mediene primært fokuserer på store, børsnoterte selskaper som Equinor og DNB, noe som skaper et ubalansert bilde av norsk næringsliv.
Denne manglende synligheten svekker SMB-enes politiske gjennomslagskraft og deres mulighet til å påvirke rammevilkår som kapitaltilgang og skattepolitikk. Artikkelen argumenterer for at SMB-er ofte har inspirerende historier preget av personlig engasjement og lokalt samfunnsansvar, som fortjener mer plass.
Mediene oppfordres til å justere sine redaksjonelle prioriteringer for å gi et mer representativt bilde av norsk verdiskaping og synliggjøre mangfoldet i næringslivet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!