
Restaurant innførte bot i buffet: Matsvinnet forsvant
2 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
2 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
Restaurant Hon San har funnet en uventet, men svært effektiv metode for å drastisk redusere matsvinnet fra sin populære asiatiske buffet. Ved å innføre en symbolsk bot for gjester som ikke spiser opp maten, har de oppnådd bemerkelsesverdige resultater som vekker oppsikt.
Restaurant Hon San, kjent for sin asiatiske buffet, slet med betydelig matsvinn til tross for tilbudets popularitet. Inspirert av praksis i Asia, innførte de en ordning der kunder bøtelegges 100 kroner dersom de ikke spiser opp maten de forsyner seg med.
Dette enkle grepet har ført til en dramatisk reduksjon i matsvinnet, selv om restauranten kun har trengt å kreve inn boten ved to anledninger. Kjøkkensjef Lee Man Hong avviser påstander om økonomiske motiver, da de kun har tjent 200 kroner på bøtene.
Norsk institutt for bærekraftsforskning (NIBIO) roser initiativet, spesielt med tanke på at Norge kastet over 450 000 tonn spiselig mat i 2023.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!