Dagligvaregigantene Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop er ilagt bøter på totalt 4,9 milliarder kroner for det myndighetene anser som konkurranseskadelig prissamarbeid. Dette skyldes deres omfattende bruk av såkalte prisjegere, en praksis kjedene nå har endret. I stedet for å skanne strekkoder, kjøper kjedene nå oftere varer for å sjekke konkurrentenes priser.
Denne endringen har ført til en betydelig økning i matdonasjoner til Matsentralen. Cristiano Aubert, daglig leder i Matsentralen Oslo, rapporterer at de hittil i år har mottatt 22,2 tonn mat fra prisjegere, nesten like mye som hele fjoråret, og forventer en økning på over 30 prosent. Disse donasjonene inkluderer etterspurte varer som egg, melk, grillpølser og hygieneprodukter, som sjelden er overskuddsmat.
Matsentralen omfordeler overskuddsmat til over 500 ideelle organisasjoner, og Aubert understreker at stadig flere norske husholdninger sliter økonomisk, med én av seks som har store problemer ifølge en Sifo-rapport. Norgesgruppen, som fikk den største boten på 2,4 milliarder kroner, bekrefter gjennom konserndirektør Stein Rømmerud at det økte bidraget til Matsentralen er en naturlig konsekvens av deres nye prisjaktmetoder, og at de er glade for at maten kommer til nytte i stedet for å kastes.