En ny analyse utført av Nordeas investeringsdirektør Robert Næss for Nettavisen, avslører at norske dagligvarekjeder er svært lønnsomme, ofte mer enn de fleste selskaper på Oslo Børs. Næss peker spesielt på Norgesgruppen, som over de siste 20 årene har hatt en gjennomsnittlig avkastning på egenkapitalen på rundt 20 prosent årlig. Dette er fire ganger høyere enn bankinnskudd og på nivå med globale giganter som Walmart. Næss beskriver Norgesgruppen som en «drøm å ha på børs» på grunn av stabil vekst, høy lønnsomhet og lav risiko, da folk alltid vil kjøpe mat.
Han sammenligner også hvor mye selskapene sitter igjen med per hundrelapp solgt: Norgesgruppen 26 kroner, Reitan 22 kroner og Coop 20 kroner (18 kroner justert for kundeutbytte). Næss understreker at selv om dagligvarekjedene ofte fremhever lave marginer på 3-4 prosent, gir avkastningen på egenkapitalen et mer komplett bilde av den høye lønnsomheten. Han anslår at tøffere konkurranse kunne gitt 1-2 prosent billigere mat, men at en 3 prosent prisreduksjon ville gjort driften ulønnsom.