Ekspert: Hylleavgift presser matpriser opp i Norge
En ekspert hevder at dagligvarekjedenes praksis med å fakturere leverandører for hylleplass og kampanjer bidrar til Norges høye matpriser. Denne 'hylleavgiften' skal presse opp prisene for forbrukere, mens bransjen selv avviser påstandene og peker på internasjonale faktorer.
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Espen Bogen hevder dagligvarekjedenes milliardfakturering for hylleplass og kampanjer presser opp matprisene.
Sammendrag
Forfatter og tidligere leverandør Espen Bogen hevder at dagligvarekjedenes praksis med å fakturere leverandører for hylleplass og kampanjer, omtalt som "hylleavgift" eller "joint marketing", er en hovedårsak til Norges høye matpriser. Han viser til at Norgesgruppen, eier av Kiwi, har en "pengebinge" full nok til å kjøpe Vitusapotek. Bogen forklarer at leverandører må betale milliarder for å få varene sine i butikkhyllene og inkludert i kampanjer.
Han bruker makrell i tomat og leverpostei som eksempler på varer med "utrolig profitt", hvor hylleavgiften kan utgjøre opptil 20 prosent av utsalgsprisen. Orkla, en stor leverandør, har ikke ønsket å kommentere påstandene. Statsminister Støre og næringsminister Myrseth har hatt og skal ha nye møter med dagligvarebransjen om prisøkningene, men Bogen er skeptisk til at møtene vil gi resultater.
Virke, som representerer dagligvarekjedene, avviser Bogens påstander som "anekdoter fra flere tiår tilbake". Bransjedirektør Bendik Solum Whist hevder kjedene har svært lave marginer og at prisveksten skyldes internasjonale verdikjeder og kostnadsvekst. Han påstår også at matprisene har økt mindre enn den generelle prisveksten de siste 20 årene, en påstand Statistisk sentralbyrå (SSB)s tall motsier.
Nøkkelentiteter
Espen Bogen
Bendik Solum Whist
Støre
Myrseth
Norgesgruppen
Kiwi
Rema 1000
Virke
Orkla
Norge
Danmark
Sverige
EU