
Matvarepriser øker mest: Skjulte kostnader driver opp prisene
Matvareprisene i Norge fortsetter å stige markant, med en økning på 4,4 prosent i juli, noe som bidrar til inflasjon og utsetter rentekutt. En ny analyse peker på skjulte faktureringer mellom matkjedene og leverandørene for hylleplass som en hovedårsak til de høye prisene, en praksis som kundene til syvende og sist betaler for.
10 timer siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Matvareprisene økte med 4,4 prosent i juli alene, noe som driver inflasjonen og utsetter rentekutt.
Sammendrag
Matvareprisene i Norge fortsetter å stige markant, med en økning på 4,4 prosent i juli, noe som bidrar til inflasjon og utsetter rentekutt. Artikkelen peker på manglende konkurranse i dagligvarehandelen som det overordnede problemet, og kritiserer politikernes manglende evne til å løse dette, til tross for gjentatte forsøk fra næringsministre som Cecilie Myrseth. Kjernen i problemet ligger i skjulte transaksjoner, kalt «joint marketing» (JM), hvor matkjedene fakturerer leverandører som Orkla for hylleplass og kampanjer.
Disse milliardfaktureringene bakes inn i produktprisen, og kundene betaler dermed ekstra for varenes synlighet i butikkene. Eksempler som Stabburets makrell i tomat og leverpostei viser enorme profittmarginer, hvor råvarekostnadene er minimale sammenlignet med utsalgsprisen. Dette indikerer at en stor del av prisen er ren fortjeneste som deles mellom leverandør og kjede.
Til tross for at kjeder som Kiwi reklamerer for å presse priser, viser «ekstra presset»-priser fortsatt betydelig fortjeneste. Forfatteren mener løsningen ligger i å gjennomføre marginanalyser ned på produktnivå for å avdekke den formidable profitten som gir matkjedene milliardoverskudd år etter år.
Nøkkelentiteter
Cecilie Myrseth
Monica Mæland
Torbjørn Røe Isaksen
Jan Christian Vestre
Kiwi
Orkla
Mondelez
Procter & Gamble
Konkurransetilsynet
Stortinget
Rema
SSB
Norge