
Dagbladet
Oslo-restaurant innfører bot mot matsvinn i buffet
Restauranten Honsan i Oslo har innført en uvanlig metode for å bekjempe matsvinn ved å ilegge gjester en bot på 100 kroner dersom de ikke spiser opp maten fra buffeten. Dette grepet har vist seg å være svært effektivt, men reiser spørsmål om balansen mellom miljøhensyn og gjestetilfredshet.
1 dag siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Honsan restaurant i Oslo har innført en bot på 100 kroner for gjester som ikke spiser opp mat fra buffeten, inspirert av praksis i Asia.
Restauranten Honsan i Oslo har tatt et originalt grep i kampen mot matsvinn ved å innføre en «miljøavgift» på 100 kroner for gjester som ikke spiser opp maten fra buffeten. Kjøkkensjef Lee Man Hong forteller at dette er den mest effektive metoden de har prøvd, inspirert av lignende praksis i Asia.
Til tross for enkelte misfornøyde gjester, har tiltaket redusert matsvinnet betydelig, med kun 200 kroner innkrevd i bøter på ett år. Quality Hotel Hasle har en annen tilnærming, der de «nudger» gjestene til å ta mindre mat ved å bruke mindre tallerkener og fremheve vegetarretter, uten å gå på bekostning av trivsel.
Hotellet samarbeider også med matsvinnappen TooGoodToGo. En fersk undersøkelse fra Toma viser at mesteparten av matsvinnet i Norge skjer i private hjem, ikke på restauranter eller i kantiner.
Lee Man Hong
Sara Jensen Skelton
Christer Gavelli
Honsan
Quality Hotel Hasle
TooGoodToGo
Toma
Oslo
Hasle
Hong Kong
Singapore
Thailand