Dagligvarekjedene Rema 1000 og Coop selger anonymisert informasjon om kundenes handlevaner til leverandører som Orkla. Denne praksisen, der data fra kundeklubber brukes til å analysere kjøpsmønstre, kritiseres av fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet og forbrukerprofilen Rune Kaino Nikolaisen ('Gjerrigknarken'). De uttrykker bekymring for manglende åpenhet og hvor dataene til slutt havner, og føler seg lurt.
Kjedene og leverandørene understreker at dataene er anonymiserte og ikke kan spores til enkeltpersoner, og at de brukes til å forstå kundepreferanser og optimalisere sortiment og produksjon. De vil imidlertid ikke oppgi hvor mye de tjener på dette.
Informasjon om videresalg av data er vanskelig å finne i kjedens personvernerklæringer, noe Forbrukerrådet mener burde vært bedre informert om. Norgesgruppen, som eier Kiwi og Meny, utvikler et eget analyseverktøy og hevder de foreløpig ikke tjener penger på dette.