
Vipps skrinlegger plan om bruk av kjøpsdata etter kritikk
5 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
5 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
Vipps har snudd i saken om bruk av kundenes kjøpshistorikk til målrettet reklame etter kritikk fra Forbrukerrådet. Selskapet hadde bedt om samtykke fra to millioner brukere, men trakk forespørselen etter at Forbrukerrådet mente den var uklar og manipulerende.
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, er fornøyd med at Vipps har snudd, og påpeker at kjøpshistorikk inneholder sensitiv informasjon som ikke bør brukes til reklame. Forbrukerrådet varslet også Datatilsynet om et mulig brudd på personopplysningsloven.
Vipps planlegger å komme tilbake med en ny forespørsel i fremtiden, men lover å gjøre valget tydeligere og enklere å avslå.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!